Project

Een Smart Start

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Een belangrijk onderdeel van de maakindustrie wordt gevormd door ‘Engineer-to-Order’ (ETO)-bedrijven: veelal mkb-bedrijven die klantspecifieke producten leveren. Om hun leverprestaties te verbeteren hebben deze ETO-bedrijven hun aandacht in het verleden vooral gericht op het verbeteren van prestaties in de fabriek. Aan de productie in de fabriek gaat echter een traject vooraf waarin klant en bedrijf overeenstemming moeten zien te bereiken over maakbaarheid, prijs en levertijd. Uit zowel bedrijfspraktijk als onderzoek blijkt dat veel problemen die fabricage heeft met leverbetrouwbaarheid veroorzaakt worden door problemen in dit voortraject. De bedrijven hebben behoefte aan een methodiek waarmee ze problemen en oorzaken in het voortraject in kaart kunnen brengen en procesoplossingen en/of structuuroplossingen kunnen ontwerpen.
In dit onderzoek zijn 11 interventies uitgevoerd bij mkb-bedrijven waar een diverse set aan problemen, oorzaken en oplossingen zijn gevonden en gecategoriseerd gerelateerd aan het voortraject. Op basis van de bevindingen is een generieke web-based methodiek ontwikkeld, die mkb-bedrijven zelfstandig of met behulp van studenten of andere onderzoekers kunnen gebruiken om verstoringen in het voortraject in kaart te brengen, systematisch naar oorzaken te zoeken en oplossingen te ontwikkelen.


Beschrijving

Maatschappelijke urgentie:

Een ‘Krachtig MKB’ is één van de zwaartepunten van de Noordelijke Innovatieagenda (NIA). Daartoe behoort ook het behoud en uitbreiding van de maakindustrie in Nederland. Een belangrijk onderdeel van de maakindustrie wordt gevormd door zogenaamde ‘Engineer-to-order’ (ETO)-bedrijven: veelal mkb-bedrijven die klantspecifieke producten leveren van hoge kwaliteit met een korte levertijd en hoge leverbetrouwbaarheid. Om hun leverprestaties te verbeteren hebben deze ETO-bedrijven hun aandacht in het verleden vooral gericht op het verbeteren van de prestaties van de fabriek. Aan de productie gaat echter een traject vooraf waarin klant en bedrijf overeenstemming moeten zien te bereiken over maakbaarheid, prijs en levertijd. Uit zowel de bedrijfspraktijk als onderzoek blijkt dat veel van de problemen die de fabricage heeft met leverbetrouwbaarheid veroorzaakt worden door problemen in dit voortraject. Land en Gaalman (2009) komen dan ook tot de conclusie dat het weinig zin heeft de inrichting en planning van de fabricage verder te verbeteren als niet eerst de problemen in het voortraject aangepakt worden.

De praktijkvraag

Bedrijven geven aan behoefte te hebben aan een methodiek waarmee ze problemen en oorzaken in het voortraject in kaart kunnen brengen en procesoplossingen en/of structuuroplossingen kunnen ontwerpen.

De onderzoeksvraag

Naar het functioneren van het voortraject is weinig onderzoek gedaan. In dit onderzoek wordt beschikbare wetenschappelijke kennis geschikt maken voor toepassing op het voortraject van ETO-bedrijven. Vervolgens wordt die kennis in empirisch onderzoek gebruikt om typische problemen, oorzaken en oplossingen te identificeren. De aldus verworven inzichten worden verwerkt in een instrument voor de ETO-bedrijven.

Bijdrage dit project

• Praktijkproduct: een methodiek waarmee ETO-bedrijven problemen en oorzaken in het voortraject in kaart kunnen brengen en procesoplossingen en/of structuuroplossingen kunnen ontwerpen.
• Kennisproducten: (wetenschappelijke) artikelen over procesverbetering in het voortraject.
• Onderwijsproduct: lesmodule ‘Procesverbetering in het voortraject’ die onderdeel wordt van de minor Slim Produceren van de opleiding Technische Bedrijfskunde, Hanzehogeschool Groningen.


© 2024 SURF