Voedselverspilling voorkomen heeft niet alleen positieve effecten op het klimaat, maar het levert ook economische voordelen op in een tijd waarin voedsel steeds duurder wordt. Desondanks vindt er in de bedrijfscatering gericht op bijeenkomsten en dus vooraf bestelde banqueting (denk aan vergaderingen, recepties, activiteiten buiten het directe restaurant etc.) nog zo’n 15-40% verspilling plaats. Met deze kennis is het belangrijk te onderzoeken hoe opdrachtgevers en cateraars gestimuleerd kunnen worden om voedselverspilling rondom vooraf bestelde banqueting te minimaliseren en vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten.
Op deze manier hopen wij het gedrag rondom bestellen, leveren en consumptie te beïnvloeden naar een andere keuze, namelijk dat er transparanter wordt gecommuniceerd over de impact van voedselverspilling waardoor er gezamenlijk naar oplossingen worden gezocht die de afnemer (kosten) als cateraar (omzet) in balans brengen.
Daarbij wordt onderzoek gedaan naar:
1. De kennis en het gedrag van cateraars in het omgaan met bestellingen voor bijeenkomsten (motivatie (willen), omgeving (mogelijk zijn) en bekwaamheid (kunnen))
2. De kennis en het gedrag van opdrachtgevers in het omgaan met bestellingen voor bijeenkomsten (motivatie (willen), omgeving (mogelijk zijn) en bekwaamheid (kunnen))
3. De kennis toepassen in de ontwikkeling van een multi-level interventie ter bevordering van het verminderen van voedselverspilling in vooraf bestelde banqueting, bijvoorbeeld bestaande uit: een methode (AI / monitoring tool om de impact van verspilling begrijpelijk te visualiseren), product / concept of een service (best practices, campagne, alternatieve bestelsystemen)
De activiteiten bestaan uit 2 afstudeeropdrachten in samenwerking met Smaak bedrijfscatering (Smaak) en Leo Catering (Leo), Samen Tegen Voedselverspilling (STV) en de Verenigde Ondernemende Contract Cateraars (VOCC). Daarnaast vinden er activiteiten plaats ter bevordering van de kennisdisseminatie en netwerkvorming (bijeenkomst Verspillingsplatform, communicatie via kanalen Samen Tegen Voedselverspilling, promotievideo, kennisevent).
Er zijn geen producten gekoppeld
In voorbereiding
Niet bekend
FOOD.KIEM.02.001