Kinderen basale gezindheidsvaardigheden bijbrengen.
Dit promotieonderzoek richt zich op gezondheidsvaardigheden bij kinderen van 9-12 jaar in Nederland in het kader van preventie en gezondheidsbevordering. Vanuit de samenleving, overheid en gezondheidszorg is er veel vraag naar meer inzicht in gezondheidsvaardigheden bij deze doelgroep. Gezondheidsvaardigheden zijn nodig om gezondheidsinformatie te kunnen vinden, begrijpen, beoordelen en toepassen. Hierdoor kan iemand de juiste keuzes maken voor diens gezondheid of die van anderen, om zo gezond mogelijk te kunnen leven.
DoelHet onderzoek heeft twee doelen:
Beoogde resultaten van het onderzoek zijn:
01 september 2019 - 31 december 2024
Eerst is een scoping review uitgevoerd naar de operationalisatie van gezondheidsvaardigheden. Daarnaast is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar de begrijpelijkheid en toepasbaarheid van een Nederlands meetinstrument voor gezondheidsvaardigheden. Ook hebben focusgroepen plaatsgevonden met kinderen over wat zij verstaan onder gezondheidsvaardigheden.
In een Delphi studie zal in twee fasen met nationale en internationele expert consensus worden bereikt over welke operationalisaties belangrijk zijn voor (Nederlandse) kinderen van 9-12 jaar. Als laatste wordt er een onderzoek uitgevoerd waarbij kinderen, ouders en scholen samenwerken om een plan te ontwikkelen waarmee kinderen op school gezondheidsvaardigheden leren en we deze kunnen meten.
Begeleiding promotieHet promotieonderzoek wordt begeleid door promotor Prof. Dr. Mai Chin A Paw van VUmc en begeleidend Lector Katarina Jerković-Ćosić. Er wordt samengewerkt met verschillende lectoraten.