In het Professional Doctorate domein Onderwijs: Leren & Professionaliseren (PD-L&P) werken zeven hogescholen samen aan een functionerend en zichtbaar, responsief en hoogwaardig activiteitensysteem van opleiden, werken en leren. Dat activiteitensysteem krijgt vorm door goed en professioneel mensenwerk; het ontwikkelt zich lerend en het draagt zorgt voor doorwerking en maatschappelijke impact in het werkveld. De PD-organisatie van dat systeem bestaat uit:
Het Graduate Netwerk (GN): Het GN vormt het netwerk van lectoren en begeleiders van de zeven hogescholen die betrokken zijn bij de pilot PD-L&P.
De Graduate Commissie (GC): De GC is samengesteld uit een vertegenwoordiger van elk van de zeven hogescholen, twee werkveldleden, een voorzitter en een secretaris met ondersteuning. De GC stuurt het domein aan en is beoordelingscommissie.
De GC heeft de taak de PD-L&P-organisatie aan te sturen en heeft de verantwoordelijkheid om de kwaliteit en continuïteit te waarborgen. Daartoe heeft zij een concept ontwikkeld bestaande uit drie onderdelen: (1) kwaliteitsbasis (2) kennishuis en (3) leernetwerkomgeving. Deze drie onderdelen vormen samen de kwaliteitsinfrastructuur van de organisatie van het domein:
De kwaliteitsbasis regelt de kwaliteit van de PD als opleiding op EQF-niveau 8;
Het kennishuis regelt de kwaliteit van de PD als kennisplaats en geheugen;
De leernetwerkomgeving regelt de kwaliteit van het leren van betrokkenen.
Doel is dat GC en GN na vier jaar duurzaam functioneren en dat de kwaliteitsinfrastructuur stevig in de steigers staat. Dat wil zeggen dat er een kwaliteitsbasis ligt; dat de leernetwerkomgeving is gevormd en dat de vormgeving van het kennishuis is ingezet. De Impulsmiddelen worden benut voor drie werkpakketten die op specifieke onderdelen bijdragen aan het vormgeven van de kwaliteitsbasis, de inrichting van de leernetwerkomgeving en het ontwerpen van het kennishuis. Een vierde werkpakket is gericht op Monitoring en Evaluatie van de pilot.