Doel van het project is inzicht krijgen in de psychologische kwesties, zoals emoties en identiteiten, die relevant worden gemaakt in (online) interacties over wildlife comeback. Dit wordt vervolgens gebruikt in de ontwikkeling van een training voor communicatieprofessionals.
Veel thema’s worden online, op sociale media bediscussieerd. Zo ook de terugkeer van wilde dieren in Nederland. Deze discussies kunnen groepsvorming en polarisatie tot gevolg hebben. Communicatieprofessionals van publieke organisaties zijn op zoek naar handvatten om hier mee om te gaan.
DoelDit onderzoeksproject heeft tot doel inzicht te verkrijgen in de psychologische kwesties, zoals emoties en identiteiten, die relevant worden gemaakt in (online) interacties over wildlife comeback. Deze inzichten worden meegenomen in de ontwikkeling van een training voor communicatieprofessionals.
ResultatenHet resultaat is een training die communicatieprofessionals in het publieke domein en communicatiestudenten handvatten kunnen bieden bij het (online) communiceren over wildlife comeback, maar evengoed bij andere kwesties en toepassingsgebieden.
Looptijd
05 september 2022 - 04 september 2026
Gesprekken op sociale media en transcripten van offline gesprekken worden geanalyseerd door middel van discursieve psychologie. Dit is een theoretische en analytische benadering van het discours, waarbij geschreven en gesproken teksten worden gezien als onderdeel van sociale praktijken en als zodanig worden bestudeerd.