Bedrijven en onderzoeksinstellingen binnen de farma- en de (agro-)chemie worstelen met lange, kostbare en ethisch omstreden dierproef studies om de veiligheid en/of (bio)activiteit van nieuwe stoffen en producten voor de markt te garanderen. Tegelijkertijd is er een groeiend maatschappelijk debat gaande m.b.t. de wenselijkheid van het testen op proefdieren. Bedrijven zijn daarom naarstig op zoek naar alternatieve testsystemen die er voor kunnen zorgen dat het aantal proefdierstudies met zoogdieren wordt verminderd, verfijnd en vervangen (3Vs).
In het project RAAK Elegant! is de praktische kennis van het gebruik van C.elegans als alternatief model testsysteem verder uitgebouwd in een samenwerking tussen de hogescholen HAN en Fontys, Radboud UMC en een aantal bedrijven. Daarbij zijn aan de HAN ten behoeve van de farma- en (agro-)chemie reproduceerbare protocollen ontwikkeld en gevalideerd voor het testen van de mogelijke toxiciteit van stoffen op de ontwikkeling van nageslacht (‘reproductive toxicity’) als ook voor het testen van mogelijk gezondheidsbevorderende werking van medicijnen of voedingsstoffen m.b.t. obesitas en diabetes. Voor negen bestaande medicijnen is daarbij vastgesteld dat ze mogelijk ook bij de behandeling van obesitas zouden kunnen worden gebruikt.
Bachelor studenten zijn binnen het reguliere onderwijs uitgedaagd om een bijdrage te leveren aan het project op het gebied van de ontwikkeling van ‘high throughput’ technologie en zo kennis te maken met problemen die de grenzen van de eigen vakdiscipline overstijgen. Dat heeft drie totaal verschillende technische prototypen opgeleverd die in de komende jaren verder kunnen worden ontwikkeld: een nanochip (Fontys), een ‘multi-well reader’ en literatuur mining software.
Aanleiding
Elk kind heeft recht op onderwijs dat hem helpt zich in eigen tempo en naar eigen aanleg te ontplooien. De organisatie van het onderwijs, in de klas en op schoolniveau, is niet adequaat ingericht voor onderwijs dat recht doet aan verschillen. Passend onderwijs vraagt veel van de leraren. Zij verwachten dat ict hen kan helpen beter te differentiëren. Maar hoe vinden ze de goede ict-middelen en hoe moeten ze deze inzetten voor de verschillende leerlingen?
Doelstelling
De centrale vraag in dit project is: Hoe kunnen we maatwerk met ict vormgeven op basis van het onderwijsconcept en welke implicaties heeft dit voor de uitwerking daarvan in de klas (microniveau) en voor de organisatie van het onderwijs in de school (mesoniveau)?
Om deze vraag te beantwoorden ontwikkelt en onderzoekt het multidisciplinaire projectteam een hybride spelsimulatie 'iXpeditie Maatwerk'. De simulatie combineert digitale en face-to-facesituaties. Daarmee kunnen (aankomend) onderwijsprofessionals handelingsbekwaam worden om deze vragen voor hun eigen praktijk systematisch te beantwoorden.
Het team bestaat uit onderzoekers, experts, ict-ontwikkelaars, professionals en eindgebruikers.
Beoogde resultaten
Naast nieuwe kennis levert het project de volgende concrete resultaten op:
" een spelsimulatie gericht op maatwerk met ict, met handleiding;
" concrete tools en voorbeelden voor leraren om een gezamenlijke visie op maatwerk met ict te ontwikkelen;
" een innovatief curriculumonderdeel voor de lerarenopleiding door de inzet van een hybride spelsimulatie.
Het projectteam verspreidt de ontwikkelde kennis actief via de iXperium-website, iXperium-programma's, bijdragen aan nationale en internationale congressen, publicaties in vakbladen en wetenschappelijke publicaties.