Project

Naar een nieuwe balans in toetsfuncties: van formatief en summatief naar een continuüm van beslissingen

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

We willen inzicht geven in de overwegingen die een rol spelen bij het maken van die ontwerpkeuzes binnen de principes van programmatisch toetsen én hoe die passen bij de opleiding specifieke context waarin programmatisch toetsen geïmplementeerd is.


Beschrijving

Een groeiend aantal opleidingen in het hoger onderwijs heeft programmatisch toetsen geïmplementeerd. Programmatisch toetsen is een toetsconcept waarin de formatieve en summatieve functie van toetsen wordt verweven. Hoewel er consensus is over de theoretische principes van programmatisch toetsen, maken opleidingen verschillende concrete ontwerpkeuzes, passend bij hun eigen context.

Doel

Met dit project willen we inzicht geven in de overwegingen die een rol spelen bij het maken van die ontwerpkeuzes binnen de principes van programmatisch toetsen én hoe die passen bij de opleiding specifieke context waarin programmatisch toetsen geïmplementeerd is.

Resultaten

Dit project resulteert in:


  • Een overzicht van mogelijke ontwerpkeuzes en context-specifieke opleidingskenmerken binnen de 12 principes van programmatisch toetsen. 

  • Factsheet: 11 Ontwerpkeuzes in Programmatisch Toetsen

  • Zes rijke casusbeschrijvingen waarin ontwerpkeuzes, onderliggende afwegingen en argumenten bij de ontwerpkeuzes in kaart worden gebracht. 

  • Een kader waarmee effecten van verschillende ontwerpkeuzes kunnen worden onderzocht.

 

Looptijd


01 september 2022 - 30 augustus 2023


Aanpak

Eerst zullen 30 beschikbare portretten van opleidingen die programmatisch toetsen hebben geïmplementeerd kwalitatief worden geanalyseerd op hun ontwerpkeuzes en opleiding specifieke kenmerken. Vervolgens zullen verdiepende interviews duiding geven aan de onderliggende afwegingen en argumenten bij die gemaakte ontwerpkeuzes.

Downloads

Factsheet: 11 Ontwerpkeuzes in Programmatisch Toetsen



© 2024 SURF