Project

Observe

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Projecten in het buitenland hebben aangetoond dat publieke schermen de levendigheid en aantrekkingskracht van hun omgeving kunnen bevorderen en het gebruik van de publieke ruimte als ontmoetingsplek kunnen stimuleren. Het is echter duur om aantrekkelijke interactieve content te ontwikkelen en om bij de contentkeuze in te spelen op de actuele context van het scherm.
Het project Observe heeft zich ten eerste gericht op het ontwikkelen van software om in te spelen op de actuele context. Er is een slim systeem – een contextgevoelig contentselectiesysteem - ontwikkeld gericht op het presenteren van relevante informatie voor een specifieke plek op een specifiek moment. Dit systeem is op twee plekken (in Enschede en in Heerlen) in real life getest om aan te tonen dat het systeem werkt in combinatie met reguliere publieke schermen met uiteenlopende technische specificaties. Daarnaast is met zes experts geëvalueerd hoe goed (passend bij de actuele context) de playlists zijn die het systeem genereerd. Gemiddeld bleek in ongeveer 62% van de gevallen de door het systeem gegenereerde playlist voor een specifiek type weer en seizoen en een specifieke bezetting van de openbare ruimte (druk/rustig) beter beoordeeld dan een at random gegenereerde playlist. De experts kregen voor acht verschillende contexten steeds twee playlists voorgelegd waaruit ze moesten kiezen. Het beperkte verschil tussen random-gegenereerde en contextgevoelige playlists is mogelijk te verklaren door het feit dat een kwalitatieve analyse uitwees dat de experts meer dan de gevraagde variabelen (zoals weer) in overweging namen. Ze bleken ook geneigd te beoordelen op aanwezigheid van interactieve content of voldoende reclames. Daarnaast bleken de twee lijsten soms bij toeval erg op elkaar te lijken waardoor het lastig werd te kiezen. Deze studie vraagt om een vervolgstudie waar binnen de looptijd van Observe helaas geen tijd meer voor was. Voor het vaststellen van het actuele contextprofiel van de schermen is onder andere in samenwerking met studenten onderzoek gedaan naar sensoren en naar deep learning. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar metadata- en contextmodellen op basis waarvan het slimme systeem in staat is te bepalen welke content het beste bij een bepaalde actuele situatie rond een scherm (context) past. Dit is zo gedaan (op basis van het Semantic Web en Linked Data) dat er eenvoudig relaties gelegd kunnen worden met allerlei soorten data over de locatie (evenementen, rampen etc.).

Ten tweede heeft het project zich gericht op het verkrijgen van inzicht in hoe openbare ruimten met interactieve content op publieke schermen kunnen worden verbeterd wat betreft levendigheid en aantrekkelijkheid. Samen met studenten en bedrijven zijn vier interactieve toepassingen en een niet-interactief content-item ontwikkeld. Hiermee zijn living-labexperimenten op diverse locaties in Amsterdam, Enschede, Hengelo en Hilversum uitgevoerd op publieke schermen van partners en met projecties. Op basis van de experimenten zijn lessons learned en best practices opgesteld voor het verlevendigen van openbare ruimten met interactieve content en een gids voor het ontwikkelen van interactieve content ontwikkeld. Daarnaast zijn lessons learned en best practices opgesteld voor het herbruikbaar maken van content voor verschillende locaties en contexten. Doel van deze kennis over herbruikbaarheid is het relatief goedkoper maken van interactieve content. De kennis zorgt het eenvoudiger wordt content voor schermen op uiteenlopende locaties en met uiteenlopende technische specificaties te ontwikkelen, waardoor kosten gedeeld kunnen worden. Dit maakt het voor gemeenten en outdoor-mediabedrijven goedkoper om interactieve content te gebruiken en het kan helpen bij het vergroten van de markt voor creatieve ondernemers.

Een bijkomend resultaat van het project Observe is geweest dat er veel kennis is ontwikkeld over smart-cityplatforms. Voor het opslaan en distribueren van de sensordata voor het slimme systeem is gebruik gemaakt van het Future Internet platform Fiware. Dit platform wordt momenteel voor Enschede ingezet als basis voor de smart city.


© 2024 SURF