HBO-docenten hebben onderzoekend vermogen nodig om toenemend complexe vraagstukken in en rondom het eigen onderwijs aan te pakken. Binnen dit project verkennen we met zeven hogescholen hoe docenten geholpen kunnen worden om onderzoekend vermogen individueel en in teamverband goed toe te kunnen passen in de eigen onderwijspraktijk.
Met dit project willen we zicht krijgen op heersende beelden bij onderzoekend vermogen en docenten helpen om onderzoekend vermogen toe te passen binnen de eigen onderwijspraktijk, zowel in de context van het eigen handelen als onderwijsinnovaties. Zo willen we toewerken naar een gedeeld beeld over het belang van onderzoekend vermogen in de onderwijscontext en bijdragen aan effectieve professionalisering op dit gebied.
Dit verkennende onderzoek identificeert duidelijke praktijkvraagstukken en maakt inzichtelijk wat er nodig is om hbo-docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van het onderzoekend vermogen ten dienste van de onderwijspraktijk.
Er worden stakeholderbijeenkomsten georganiseerd vanuit de methodiek ‘cirkelen rond je onderzoek’ om de praktijkvraagstukken te verkennen en toe te werken naar verdere samenwerking op dit thema.
Er zijn geen producten gekoppeld
Afgerond
Niet bekend