Met het top-up project Port State Control: minder aanhoudingen Nederlandse Schepen is getracht de app PSC verder te verbeteren. Onderzoek naar het gebruik, de plus- en minpunten en een verbeterplan op stellen. Wat wordt er bijvoorbeeld nog gemist? Vanwege omstandigheden (niet tot nauwelijks interesse studenten en carriereswitch) is dit voorziene projectplan niet goed van de grond gekomen en zijn de voorziene resultaten niet gehaald. Het is gebleven bij het ontwikkelen van een standaard ingebedde (onderzoeks)opdracht t.b.v. de Marof studenten die zij mee krijgen in hun vaarstages en enkele verbeteringen van de app.
Het project "Port State Control" was aangevraagd om onderzoek te kunnen doen naar de oorzaak wan het grote aantal aanhoudingen van Nederlandse schepen in buitenlandse havens. Doel van het onderzoek was om belangrijke oorzaken daarvan boven water te krijgen en oplossingen daarvoor te onderzoeken en bedenken.
Schepen worden door PSC gecontroleerd, waarbij er wordt gekeken of ze voldoen aan
de internationale wet- en regelgeving, met name de veiligheid aan boord. Reders en bemanning zijn verantwoordelijk voor een veilige uitvoer van de taken aan boord. Indien er tekortkomingen worden geconstateerd, mag een PSC-autoriteit een schip aanhouden.
Uit de onderzoeken naar de oorzaken blijk onder andere:
- Nalatigheid bemanning bij controles installaties door werkdruk en repetitief werk, kennis niet beschikbaar.
- Nalatigheid rederij; besparen op onderhoudskosten.
- Het aantal en de kwaliteit van de bemanning aan boord van Nederlandse schepen.
- Nalatigheid eindconsument; logistiek proces dient zo goedkoop mogelijk te zijn vanwege lage prijs. Consequentie: minder investeringen in bemanningen en scheepsonderhoud.
Het project doet daarom de volgende aanbevelingen:
Om bemanningen aan boord zo goed mogelijk voor te bereiden op PSC-inspecties is kennisvalorisatie erg belangrijk. De laatste informatie dient beschikbaar te zijn. Rederij is daar werantwoordelijk voor. De betrokkenheid van de reder is belangrijk bij het motiveren van de bemanning. Daarbij is scheepsfamiliarisatie cruciaal. Net zoals het verantwoordelijkheidsgevoel m.b.t. de scheepsveiligheid.
Een tastbaar eindproduct van het project is de Port State Contol app. De app is een digitale omgeving die laat zien hoe situaties wel of niet horen te zijn. Met deze app worden bemanningsleden bekend gemaakt met het schip waar ze op komen te varen.
Innovaties als Virtual Reality en distance learning zou de essentiële verbeterslag gemaakt kunnen !Worden. Met inzet van digitale hulpmiddelen kan de familiarisatie van nieuwe bemanningsleden werbeterd worden zodat zij beter zijn voorbereid op de taak aan boord.