We weten weinig over de beoordeling van werkplekopleiders over het functioneren van een student in de praktijk. Hoe vormt de opleider zich een beeld?
Studenten in het beroepsonderwijs leren op de werkplek om een goede beroepsuitoefenaar te worden. Beoordeling van het werkplekleren gebeurt vaak op de werkplek en door de werkplek. Dit promotieonderzoek wil in kaart brengen hoe werkplekopleiders de student beoordelen.
DoelHet doel van dit promotieonderzoek is om het beoordelingsproces van werkplekopleiders in kaart te brengen en te analyseren. Door inzichten over dit proces te ontwikkelen en de huidige praktijk te analyseren willen we sterke en zwakke kanten van dit proces identificeren om zo bij te kunnen dragen aan de ondersteuning van werkplekopleiders.
Op basis van de resultaten van dit promotieonderzoek kunnen interventies ontwikkeld worden waarmee beoordelaars ondersteund kunnen worden in het beoordelen van het functioneren van studenten in de beroepspraktijk.
Resultaten
01 september 2016 - 01 september 2020
Dit promotieonderzoek betreft een samenwerking tussen de OU en het lectoraat Beroepsonderwijs. De promotor vanuit de OU is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs), en de co-promotor vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs is dr. Liesbeth Baartman.
Tijdens dit promotieonderzoek nemen we interviews af en doen we een literatuurreview om in beeld te brengen wat er al bekend is in theorie en praktijk.
Daarna doen we een longitudinale case study om het beoordelingsproces van werkplekopleiders gedurende de stage in kaart te brengen.