Programmatisch toetsen brengt grote veranderingen met zich mee. Soms werkt het, maar soms ook niet. Literatuur en praktijkervaringen duiden op drie werkzame principes: overtuigingen van docenten over toetsing, de mate waarin er een gedeelde visie is, en de aansluiting tussen het beoogde (op papier), uitgevoerde (door docenten) en ervaren (door studenten) curriculum.
We onderzoeken hoe deze drie werkzame principes bijdragen aan het succesvol implementeren van programmatisch toetsen. Dit doen we in zes verschillende opleidingen van drie hogescholen.
Het onderzoek draagt bij aan inzicht over werkzame principes van programmatisch toetsen: wat werkt, hoe, en waarom in welke context?
We doen drie deelstudies. In de eerste studie worden site visits georganiseerd bij de zes opleidingen. In focusgroepen bespreken we de overtuigingen over toetsing, de (gedeelde) visie op leren, en het beoogde/uitgevoerde/ervaren curriculum. In de tweede deelstudie gebruiken we de tijdlijnmethodiek om zicht te krijgen op het verloop van de implementatie van programmatisch toetsen en wat daarin wel/niet werkte. In laatste deelstudie worden werkzame principes opgesteld en gevalideerd in rondetafelgesprekken.
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend