Het onderzoeksproject Publieke Dialogen #goedgesprek heeft
twee gerelateerde doelen. Het project beoogt het handelingsrepertoire
te verruimen van wijkprofessionals die een rol hebben
in dialogen in hun wijk en daarin lastige situaties ervaren:
de offline dialoog. Daarnaast beoogt het project een nieuw social
media platform te ontwikkelen en te toetsen, waarmee –
door de eigenschappen van het ontwerp – publieke dialogen
ook online de kwaliteiten krijgen van een #goedgesprek.
Het project ontwikkelt hiertoe in WP1, vanuit een basis in dialoogtheorie
en theorie over deliberatieve democratie, een dialoogmodel
dat factoren beschrijft die van invloed zijn op de
kwaliteit van dialogen, Dit model wordt gevalideerd met veldonderzoek
en vormt de basis voor het ontwerpen, in WP2,
van interventies die met de wijkprofessionals in dialogen worden
uitgevoerd en getoetst. De kennis die hieruit voortkomt
wordt gebundeld en – in een nog nader vast te stellen vorm –
beschikbaar gemaakt voor wijkprofessionals.
Voor de online publieke dialogen wordt in werkpakket 3 een
ontwerp gemaakt voor een nieuw medium dat, meer dan bestaande
social media, is gericht op het voeren van een gesprek,
een constructieve dialoog. Uitgangspunt hierbij zijn het
dialoogmodel, de literatuur over deliberatieve democratie, de
leeropbrengst uit WP2 en best practices uit het vakgebied
persuasive design.
Veranderingen in de samenleving leiden steevast tot onbehagen, spanningen en maatschappelijke onrust, ook in de huidige tijd. Media, en in het bijzonder social media, maken dat onbehagen en die onrust snel en effectief zichtbaar en hebben daarmee een vergrotend effect op de sentimenten in de samenleving: het tweeten van je mening is een peulenschil, net als het reageren daarop, maar een dialoog zal niet gemakkelijk ontstaan en polarisatie ligt op de loer.
Diverse grootstedelijke wijken zijn met enige regelmaat negatief in het nieuws door incidenten die wijzen op onbehagen en polarisatie. Het blijkt moeilijk om bij gevoelens van onrust en onzekerheid verder te kijken dan eigen waarden en belangen en op een respectvolle wijze deel te nemen aan een publieke dialoog over gedeelde belangen en publieke waarden. Gemeenten, en in het bijzonder wijkmanagers, worstelen met deze groeiende polarisatie.
Een publieke dialoog vraagt om specifieke sociale vaardigheden, zowel van burgers als professionals. In dit project wordt vanuit een filosofische, sociologische en mediapsychologische kennisbasis een werkwijze gecreëerd en getoetst die wijkmanagers ondersteunt om mensen mee te nemen in een waardige publieke dialoog, zowel in lokale gesprekken als via social media, door aandacht voor en ontwikkeling van dialogische vaardigheden. We doen dit in vier stappen:
1. Van theorie naar een vaardighedenmodel voor publieke dialogen;
2. Operationalisering van het model in praktische werkwijzen voor het begeleiden van dialogen;
3. Ontwerpen van en experimenteren met dialogische vormen van social media;
4. Evaluatie en effectanalyse, inclusief de wederkerigheid van online en offline dialogen.
Het project levert de volgende producten op:
• Het Dialogische Vaardighedenmodel
• Een Handelingswijzer Publieke Dialogen
(samen: Handboek Publieke Dialogen)
• Twee nieuwe vormen van dialogische social media die zijn ingezet en getoetst in een wijk.