Kinderen met beperkingen willen participeren in beweegactiviteiten in hun eigen omgeving. Dat kan bijvoorbeeld door buiten te spelen en te sporten met andere kinderen. Helaas bewegen zij steeds minder, terwijl bewegen essentieel is voor onder andere hun fysieke, psychosociale en cognitieve ontwikkeling. Kinderfysiotherapeuten spelen een sleutelrol in faciliteren van meer bewegen. Maar om daadwerkelijk participatie in beweegactiviteiten te kunnen ondersteunen is een verandering in de rol van kinderfysiotherapeuten noodzakelijk. Daarnaast krijgen eerstelijns kinderfysiotherapeuten (MKB-praktijken) met de overgang naar ‘passende zorg’, beschreven in het Integraal Zorgakkoord, steeds complexere casussen. Dit alles vraagt om andere competenties en meer samenwerkingen.
De 'HUB voor het kind in beweging' is een nieuw digitaal ontwikkelplatform voor kinderfysiotherapeuten, mede mogelijk gemaakt door SIA-RAAK publiek subsidie. Het biedt up-to-date digitale nascholing aansluitend bij ‘passende zorg’ die kinderfysiotherapeuten voornamelijk individueel kunnen volgen. Uit onze vraagarticulatie blijkt dat kinderfysiotherapeuten behoefte hebben aan meer verbinding met elkaar voornamelijk door samen te leren en werken op regionaal niveau.
Een socio-technisch systeem, waarbij een digitaal platform zoals de HUB geïntegreerd wordt met menselijke processen zoals samenwerking en kennisdeling, kan samen leren in groepen ondersteunen. Daarom focust dit project zich op de volgende onderzoeksvraag “Hoe kan - met een socio-technische aanpak - leren in zowel digitale als fysieke leergroepen ontlokt worden bij kinderfysiotherapeuten?” Met dit systeem willen we kinderfysiotherapeuten ondersteunen, om samen, efficiënt hun (professioneel) handelen te verbeteren.
In dit project brengen we behoeften van kinderfysiotherapeuten rondom gezamenlijk leren in kaart met generatieve interviews en focusgroepen. In co-creatie met onder andere eerstelijns kinderfysiotherapeuten ontwerpen we een socio-technisch systeem aanvullend op de HUB. Het doel is om collectief leren te faciliteren, met specifieke aandacht voor het ontwikkelen van professioneel handelen. Door het vastleggen van de werkende design principes voor een socio-technisch systeem wordt deze relevante kennis ook beschikbaar voor andere lerende groepen.
Er zijn geen producten gekoppeld
In voorbereiding
Niet bekend
RAAK.MKB22.016