Is de competentie teacher noticing, het herkennen van situaties in de klas die vragen om wiskundig didactische interventie, te trainen?
Het onderzoek richt zich op teacher noticing, de competentie van het herkennen van en reageren op situaties in de klas die vragen om wiskundig didactische interventie. Is deze competentie te trainen door wiskundeleraren in opleiding met resources?
DoelHet doel is te onderzoeken of wiskundeleraren in opleiding beter worden in het herkennen van situaties in de klas die vragen om een vakdidactische interventie (teacher noticing) na de inzet van rijk multimediaal materiaal (rich-resources). Hiertoe wordt eerst een meetinstrument ontwikkeld.
ResultatenDit onderzoek is nog maar net van start gegaan. Na afloop lees je hier meer over de resultaten.
Looptijd
01 september 2019 - 01 september 2023
Een literatuuronderzoek leidt tot ontwerpcriteria voor resources en een meetinstrument voor noticing, gevalideerd in een pilotstudie. Het onderwijsmateriaal aan de hand van resources wordt daarna volgens een HLT ontwikkeld en uitgeprobeerd. Een comperative multiple case study beantwoordt de vraag in hoeverre het lesontwerp bijdraagt aan noticing.
Onderzoek door studenten
Studenten kunnen bijdragen aan dit onderzoek koppelen aan hun eigen beroepsproduct. Bijvoorbeeld door samen resources te verzamelen op de stageschool en daar een onderzoek en beroepsproduct op te richten. Interesse? Neem contact op met Jop (jop.schaap@hu.nl).