TIT: Technologie Impact Tool
Digitale technologie speelt een steeds grotere rol in de dienstverlening van bedrijven en overheden. Fontys Hogescholen doet vaak toegepast onderzoek naar het inzetten en/of ontwikkelen van digitale technologie en studenten worden in allerlei onderwijsvormen uitgedaagd om (vaak samen met het werkveld) problemen op te lossen met technologie.
Omdat de mogelijkheden van digitale technologie snel toenemen ontstaan er ook nieuwe vragen die verder gaan dan de technologie zelf. Vragen rondom de daadwerkelijke impact van de technologie. Het kan weliswaar de bedoeling zijn om een bepaald resultaat te bereiken, maar vaak leidt de digitale technologie tot hele andere, soms onbedoelde resultaten. Het is belangrijk om daar van te voren bewust van te zijn.
Hoe beoordeel of je de nieuwe digitale technologie de impact heeft die je nastreeft? Los je de juiste vragen op? Zijn er ethische bezwaren? Snap je de tekortkomingen? Heb je privacy-overwegingen meegenomen? Zijn alle stakeholders in beeld? Is nagedacht over mogelijk misbruik?
Dit project heeft de ambitie om ontwikkelaars van nieuwe technologie te helpen bovenstaande vragen (en meer) te stellen en te beantwoorden. Daarom doet dit project onderzoek ten behoeve van een praktische tool (de Technologie Impact Tool) die studenten, werkveld en onderzoekers bewust maakt van de te stellen vragen en de échte impact van technologie. Deze toolkit (hierna ook genoemd ‘Tool’) is toepasbaar door bedrijven die nieuwe technologie in willen zetten, maar ook door onderwijsinstellingen die hun studenten willen onderwijzen in de afwegingen die gemaakt moeten worden.
Dit project doet onderzoek naar de vragen die gesteld moeten worden in zo’n toolkit. Hoe maak je bestaande, vaak uitgebreide en gedetailleerde frameworks praktisch toepasbaar? Het beoogde eindresultaat van het project is een werkend, getest prototype die kan uitgroeien naar de defacto standaard voor het beoordelen van de impact van technologie.