De duurzaam geteelde varianten van groente, fruit en vis zijn duurder. Dat vinden consumenten best lastig. Je moet betalen voor duurzamere teelt, en daar is de consument maar tot op (te) beperkte hoogte toe bereid. Ziet hij of zij de waarde ervan wel?
Het verwerven van kennis omtrent onderliggende motiverende en belemmerende factoren en over mogelijke interventieprincipes om consumenten te bewegen de juiste prijs te betalen.
Zowel in de wetenschap als in de praktijk zien we dat er bij interventies een grote focus wordt gelegd op het communiceren van reflectieve aankoopmotieven zoals smaak, gezondheid en duurzaamheid, via de interventietechnieken voorlichting en overtuiging. Op basis van de stagnatie van de markt, kunnen we concluderen dat deze interventieprincipes niet effectief genoeg zijn om de bredere doelgroep te bewegen de ‘fair price’ te betalen voor duurzame voeding.
Er blijkt in beide domeinen weinig aandacht voor beïnvloeding van WTP via een meer impulsieve route. Kansen lijken dan ook mogelijk te liggen bij het beïnvloeden van minder rationele en reflectieve besluitvormingsprocessen zoals het verminderen van de weerstand naar claims of door het vergroten van de sociale gelegenheid door het manipuleren van sociale normen. Ook het inzetten van alternatieve interventietechnieken naast voorlichting en overtuiging zou lonend kunnen werken.
Bekijk hier het volledige onderzoeksrapport.
Het project bestaat uit drie fasen: In fase 1 wordt wetenschappelijke- en praktijkkennis verzamelt over de totstandkoming van waardebeoordeling, als input voor het ontwerp van het conceptuele model in Fase 2. Fase 3 kijkt richting een langere termijn met een doorwerkings- en onderzoeksprogramma, waar een breder consortium bij betrokken zal zijn.
Er zijn geen producten gekoppeld
Afgerond
Niet bekend