Utrecht Leert stimuleert scholen door middel van een subsidie om hun onderwijs anders te organiseren met het oog op het terugdringen van het lerarentekort. Lectoraat Werken in Onderwijs gaat een professionele leergemeenschap (PLG) begeleiden die onderzoek doet naar de meerwaarde van de inzet van deze subsidie.
Het doel is om inzicht te krijgen in welke maatregelen basisscholen nemen ten behoeve van anders organiseren en wat deze maatregelen opleveren. Voor de leerkrachten in de PLG (allen masteropgeleide leerkrachten) vormt het onderzoek een manier van professionaliseren. Voor Utrecht Leert levert het onderzoeksresultaten op die verzameld zijn door mensen die leerkracht zijn op Utrechtse basisscholen en de praktijk dus goed kennen.
Het onderzoek geeft zicht op werkende factoren of mechanismen rond anders organiseren. De werkende factoren of mechanismen kunnen inspirerend zijn voor andere scholen die bezig zijn met het anders organiseren van hun onderwijs.
Het onderzoek is waarderend en beschrijvend van aard, met een combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens. Het onderzoek is een opvolger van eerder onderzoek naar Behouden van onderwijsprofessionals in het Utrechtse basisonderwijs. De PLG in het nieuwe onderzoek bestaat deels uit dezelfde leerkrachten.
Er zijn geen producten gekoppeld
Afgerond
Niet bekend