In the game Water Values, you get to play with water. Together with your team, you will experience what it’s like to create a landscape over a period of 100 years. Representing economic, cultural and technological values, each team tries to safeguard both the interest of the common good and their own values and interests.
With every decade, the difficulty grows. Not only the decisions of your colleagues might cause conflict, but external events - changing weather patterns, storms, tsunamis - affect the plans you have made for your water landscape.
Can you save the landscape and its citizens from the negative effects of too much or too little water? Can you negotiate with the other teams to make the best choices and develop a flourishing region? Or… will you put your own interests first and risk the safety of the area?
The game, co-developed with our partners, was launched in New York at the UN Water conference 2023. We have tested the game with diverse partners, academic and professionals of multiple backgrounds and ages, including students, water managers, heritage professionals.
We are currently building a schedule to play the game in diverse settings and venues (for example, in June 2023 at the Maritime Museum). We are in contact with national organizations such as the Valuing Water initiative so that the game can become part of a widespread movement to broader the discussion on water values.
In de toekomst zullen wateroverlast en droogte steeds vaker voorkomen. Hoewel water van grote betekenis is voor ons dagelijks leven - en Nederland een rijke traditie heeft van waterbeheer - maken sociale, culturele en historische waarden slechts sporadisch deel uit van watergerelateerd beleid. Omdat er bij wateropgaven veel verschillende partijen aan tafel zitten, is het belangrijk te snappen welke waarden meespelen bij besluitvormingsprocessen. Een serious game kan helpen bij het formuleren van die waarden om bij te dragen aan een beter ‘waterbewustzijn’ van zowel beleidsmakers als bewoners, en bewoners beter te betrekken bij hun eigen leefomgeving.
Six Architecten, actief in bouw- en renovatieprojecten waarin water en erfgoed een rol spelen, lopen aan tegen een beleidsomgeving van tegengestelde belangen. De gameontwikkelaar IJsfontein in Amsterdam ontwikkelt serious games en heeft veel ervaring met het visualiseren van historisch materiaal voor musea en archieven, maar zoekt naar de kennis om deze vaardigheden toepasbaar te maken binnen de hedendaagse klimaatopgave. Met deze twee praktijkpartners werken onderzoekers van de TU Delft, op het gebied van watererfgoed, ontwerpen voor waarden (Delft Design for Values) en games (TPM), samen aan de WaterWaarden-game.
Voor dit project gaan we in gesprek met beleidsmakers en bewoners om te achterhalen welke waarden er meespelen bij een selectie van objecten (zoals kades, dijken, gemalen) binnen de casus Amsterdam. Waternet, het waterbedrijf van de gemeente Amsterdam en het waterschap Amstel, Gooi en Vecht, zal bijdragen bij het contacten leggen met betrokken en het toetsen aan de beleidswerkelijkheid. Door de waarden en uitdagingen in specifieke opgaven in Amsterdam te analyseren en in de game te verwerken, werken we toe naar een prototype en een aanvraag om deze serious game te ontwikkelen tot een gameplatform dat in de toekomst ook bij wateropgaven in andere gebieden gebruikt kan worden.