Publinova logo
project

Invoering en monitoring stedelijk netwerk nieuwkomers


Beschrijving

In dit project werken we aan het organiseren en begeleiden van de eerste ronde van het stedelijk netwerk nieuwkomers. Het gaat om de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van een professionaliseringstraject voor nieuwkomersspecialisten in de Utrechtse basisscholen.


Doel

Doel is het opleiden van nieuwkomersspecialisten op Utrechtse basisscholen. Daarmee willen we de kwaliteit van het onderwijs en de ondersteuning aan nieuwkomers versterken, op school-, team-, groeps- én leerlingniveau. Het gaat hier om onderwijs aan nieuwkomers in fase 2 van het meerjarenmodel (na de uitstroom vanuit Taalschool Utrecht).


Dit project is onderdeel van een opdracht van het Samenwerkingsverband Utrecht Primair Onderwijs aan de Werkgroep Nieuwkomers Utrecht PO.


Resultaten

Beoogde resultaten van de monitoring en doorontwikkeling zijn:



  • Borgen van de kwaliteit en adviseren op inhoud en aanpak in het (professionaliserings)traject en benodigde vervolgacties binnen de deelnemende scholen t.b.v. kwaliteitsborging van de implementatie “doorgaande lijn nieuwkomers”.

  • Monitoren van de (door)ontwikkeling van de (rol van) nieuwkomersspecialist en van de taalontwikkelende, meertalige praktijken die worden gerealiseerd binnen de scholen, vertaald in een kwaliteitskader. Dit kwaliteitskader wordt landelijk beschikbaar gesteld waarmee andere scholen (taalscholen, reguliere scholen en andere samenwerkingsverbanden) alsook lerarenopleidingen kunnen profiteren van de opgedane ervaringen en inzichten.





Aanpak

Het professionaliseringstraject wordt ontwikkeld en uitgevoerd door het Stedelijk Expertiseteam Nieuwkomers (Taalschool Utrecht en International School Utrecht) in samenwerking met het Marnix Onderwijscentrum (Marnix Academie) en het Seminarium voor Orthopedagogiek (Hogeschool Utrecht). Het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs verzamelt tijdens de uitvoering van het traject gegevens over de ontwikkeling van de nieuwkomersspecialisten enerzijds en de schoolbrede veranderingen anderzijds, om samen te leren op welke manier dit traject bijdraagt aan meerjarig en meertalig onderwijs aan nieuwkomers in Utrecht.


Producten

Er zijn geen producten gekoppeld



Projectstatus

Lopend

Startdatum

Einddatum

Regio

Niet bekend