Er is in Beter Benutten nog veel behoefte aan bewijs van structurele gedragsveranderingen na aanleiding van ingezette maatregelen. In dit paper geven wij inzicht in het effect van het OV-stimuleringsproject Kom op! Neem het OV van Maastricht Bereikbaar. Wij vergelijken deelnemers van de actie die hebben deelgenomen na aanleiding van een tijdelijke verkeershinder met deelnemers die vanuit hun intrinsieke motivatie hebben gekozen om deel te nemen aan de actie. Met behulp van drie verschillende onderzoeksmethoden zijn de effecten van structurele gedragsverandering op de twee groepen onderzocht. Eén jaar na deelname is er een enquête afgenomen onder de deelnemers van Kom op! Neem het OV. Vervolgens zijn er telefonische interviews gehouden onder de non-respons groep van de enquête, om de kwaliteit van de enquête te waarborgen. Tenslotte beschikt Maastricht Bereikbaar ook over een uniek pannelbestand, waardoor het verschil tussen de twee groepen deelnemers ook middels een longitudinale regressieanalyse kan worden getoetst. Door de combinatie van de drie onderzoeksmethoden wordt de kans verkleind dat de verkregen resultaten beïnvloed zijn door deelnemers die strategisch of sociaal wenselijk hebben geantwoord. Dit maakt het huidige onderzoek uniek en betrouwbaar ten aanzien van de verkregen resultaten.
MULTIFILE
Full text via link. De folkband Pater Moeskroen bezong in 1991 moeders instructies voor de risicovolle tocht van ‘Roodkapje’ naar haar oma met het openbaar vervoer in de grote stad. Roodkapje zelf bleef rustig, net zoals reizigers van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) in Amsterdam dat nu ook doen.
LINK
DOCUMENT
Versnelling elektrificatie in de gebouwde omgevingSlim gebruik van bestaande OV-DCelektriciteitsnettenDroop rate controlled DC microgridsTramhalte wordt energiehalteLab simulaties HvA Energielab
DOCUMENT
The unexpected death of a child is one of the most challenging losses as it fractures survivors’ sense of parenthood and other layers of identity. Given that not all the bereaved parents who have need for support respond well to available treatments and that many have little access to further intervention or follow-up over time, online interventions featuring therapeutic writing and peer support have strong potential. In this article we explore how a group of bereaved mothers experienced the process of participating in an online course in therapeutic writing for the integration of grief. Our research questions were: How do parents who have lost a child experience being part of an online course in therapeutic writing? What are the perceived benefits and challenges of writing in processing their grief? We followed an existential phenomenological approach and analyzed fieldwork notes (n = 13), qualitative data from the application and assessment surveys (n = 35; n = 21), excerpts from the journals of some participants (n = 3), and email correspondence with some participants (n = 5). We categorized the results in three meaning units: (1) where does my story begin? The “both and” of their silent chaos; (2) standing on the middle line: a pregnancy that does not end; (3) closures and openings: “careful optimism” and the need for community support. Participants experienced writing as an opportunity for self-exploration regarding their identities and their emotional world, as well as a means to develop and strengthen a bond with their children. They also experienced a sense of belonging, validation, and acceptance in the online group in a way that helped them make sense of their suffering. Online writing courses could be of benefit for bereaved parents who are grieving the unexpected death of a child, but do not replace other interventions such as psychotherapy. In addition to trauma and attachment informed models of grief, identity informed models with a developmental focus might enhance the impact of both low-threshold community interventions and more intensive clinical ones. Further studies and theoretical development in the area are needed, addressing dialogical notions such as the multivoicedness of the self. Lehmann OV, Neimeyer RA, Thimm J, Hjeltnes A, Lengelle R and Kalstad TG (2022) Experiences of Norwegian Mothers Attending an Online Course of Therapeutic Writing Following the Unexpected Death of a Child. Front. Psychol. 12:809848. doi: 10.3389/fpsyg.2021.809848
DOCUMENT
De focus van dit hoofdstuk ligt op een aantal gekozen en nodige transities van duurzame mobiliteit binnen de gegeven infrastructuur, beschikbare middelen en de openbare ruimte in een stedelijke setting. Kortom: op weg naar een modal shift in de verdichtende stad. De komende jaren vindt het een transitie plaats naar nieuwe vervoersvormen die minder energie vragen, minder ruimtegebruik kennen, meer flexibiliteit brengen en lagere gebruikskosten met zich meebrengen. Met als belangrijke uitdagingen de vernieuwing in het openbaar vervoer (hierna OV) en actieve transport (lopen of fietsen) in de schaarse buitenruimte. De inzet op duurzame mobiliteit zorgt voor meer ontmoetingen, toegankelijke, leefbare en aantrekkelijke steden. Die toekomstige stedelijke mobiliteit is een slim samenhangend geheel van aanbod van systemen als OV, fiets, auto, stalling, overstap en energie. De menselijke maat en vervoersvraag staan daarbij centraal. Nabijheid is voor duurzame mobiliteit cruciaal en stedelijk en economisch principe van collision density is daarin een uitdaging. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/bashilckmann/ https://www.linkedin.com/in/john-bolte-0856134/
DOCUMENT
Presentatie voor het symposium rondom het kennislab mobiliteitstransitie.
DOCUMENT