Tijdschriftaflevering beschikbaar bij de HU bibliotheek. De afgelopen decennia stonden in het teken van toenemende individualisering. Ieder voor onszelf en de overheid voor ons allen. Het beeld van de ideale burger is iemand met een grote mate van autonomie en zelfstandigheid: iemand die niet afhankelijk is van anderen en zichzelf goed kan redden. Mocht je niet aan dit ideaalbeeld voldoen, bijvoorbeeld vanwege een ziekte of beperking, dan hoor je er al gauw niet meer bij. Zo ontstond er een tweedeling in de samenleving. We komen erachter dat we onze sociale relaties ernstig verwaarloosd hebben. Hoog tijd om het tij te keren. En dat geld ook voor de hulpverlening.
DOCUMENT
In deze afscheidsrede worden verschillende onderwijsthema’s en onderzoeken besproken die in een lectoraatsperiode van 2004 tot 2018 de revue zijn gepasseerd. De kern van het onderzoeksprogramma was, met accentverschillen in de loop der jaren, opgebouwd rond een aantal thema’s, die in dit boek aan de orde komen: − Maatschappelijke, culturele en persoonlijke vorming (Bildung & burgerschap); − Pedagogisch klimaat en omgaan met verschillen; − Samen pedagogisch handelen (ouders, brede school, IKC); − Activerend, onderzoekend en ontwerpend leren. Daarnaast is er aandacht voor onderzoek in en samen met het werkveld, opleiden in de school en beroepsvorming.
DOCUMENT
We baseren ons hierbij op de principes van de rehabilitatie- en supportbenadering, in dit boek kortweg Supportgericht Werken genoemd. Dit is een benadering die al een lange traditie heeft in de geestelijke gezondheidszorg en de verstandelijk gehandicaptenzorg, maar nog nauwelijks bekend is in het welzijnswerk, de jeugdhulpverlening en het maat¬schappelijk werk. In Nederland houden twee lectoraten zich al jarenlang bezig met onderzoek naar deze benaderingen, en de verspreiding hiervan. Dit zijn het lectoraat Participatie, Zorg en Ondersteuning van Hogeschool Utrecht en het lectoraat Rehabilitatie van Hanze-hogeschool Groningen. Beide lectoraten hebben de afgelopen jaren geparticipeerd in de Wmo-werkplaatsen en onderzocht hoe de kennis uit deze benaderingen bruikbaar is in het kader van de Wmo. De conclusie is dat de principes van de rehabilitatie- en support¬benadering zich goed laten integreren met de doelstellingen en begrippen van de Wmo. Bovendien is er een schat aan methodische kennis beschikbaar
DOCUMENT