Ontwikkelingen rondom de Hogere Beroepsopleiding Orthopedische Technologie
Abstract van een presentatie op het ISPO / NIVO congres 22 januari, 2005 te Ede.
Ontwikkelingen binnen het hoger onderwijs en de invloed hiervan op de Hogere Beroepsopleiding Orthopedische Technologie
DOCUMENT
product
Hogere opleidingen sociaal werk: hoe worden ze toekomstbestendig
In reactie op de adviezen van de Vernieuwingscommissie Hoger Sociaal Agogisch Onderwijs stellen de auteurs dat deze adviezen onhaalbaar zijn, en doen zij voorstellen om de opleidingen duurzaam te vernieuwen.
MULTIFILE
product
Pleidooi tegen de kaapvaart van het artistiek onderzoek
Article in Dutch arguing that artistic research, although important, should not be the exclusive or even main research tradition in higher arts education.
DOCUMENT
product
Op weg naar een open arbeidsmarkt in het hoger onderwijs. Een handreiking voor meer intersectorale samenwerking en personele mobiliteit in het hoger onderwijs.
Hoe kunnen hogescholen en universiteiten profiteren van meer samenwerking
en een hogere onderlinge personele mobiliteit? Wat zijn de kansen en tegen
welke uitdagingen lopen onderwijsinstellingen op dit moment hierbij aan? Dat
onderzochten de Hogeschool Utrecht en de Radboud Universiteit Nijmegen in
opdracht van de sectorale arbeidsmarktfondsen Zestor en SoFoKleS
DOCUMENT
product
Rekenen, wiskunde en statistiek in het HU-onderwijs
De samenleving verandert en digitalisering gaat een steeds grotere rol spelen (OECD, 2016, 2019; Schwab, 2016). Studenten aan de HU zullen in hun beroep andere (basis-)vaardigheden op het gebied van rekenen, wiskunde en statistiek nodig hebben om de complexe problemen van de werkvloer aan te pakken dan vroeger (Tout et al., 2017). Hoe gaan opleiders in het HU-onderwijs daarmee om? Welke problemen en dilemma’s duiken daarbij op en welke goede voor-beelden zijn er binnen de HU die met anderen gedeeld kunnen worden?
Deze vragen speelden bij het lectoraat Didactiek van Rekenen en Wiskunde, onderdeel van het Kenniscentrum Leren en Innoveren. Ze vormden de aanleiding voor een onderzoek naar de stand van zaken binnen de reken-, wiskunde- en statistiekvakken. De volgende onderzoeksvragen vormden de rode draad van het onderzoek:
Hoe gaat men om met de verhouding tussen basisvaardigheden en hogere orde vaardigheden? Gebruiken opleiders ICT in hun lessen? En in hoeverre is er discussie over wat studenten handmatig moeten kunnen en wat zij mogen uitbesteden aan een tool? Welke rol spelen (digitale) tools bij toetsen?
DOCUMENT
product
Design and review of Bachelor level education in prosthetics and orthotics in the Netherlands
Dissertatie met als onderwerp het ontwerp en evaluatie van de Hogere Beroepsopleidding Orthopedische Technologie in Nederland.
In deze dissertatie wordt naast het ontwerp van de opleiding ingegaan op een vergelijking die is gemaakt met andere opleidingen op het gebied van hoger orthopedisch technologisch onderwijs in de wereld.
DOCUMENT
product
Business Intelligence in het informaticaonderwijs
Het onderwerp Business Intelligence staat vanuit de praktijk bij het bedrijfsleven al geruime tijd in de belangstelling. Daarnaast zijn hierover in de afgelopen tien jaren veel publicaties verschenen. Ook op internet zijn diverse aspecten van BI op meerdere sites aan te treffen. Het hoger onderwijs in Nederland zou daarom aan dit onderwerp meer aandacht moeten schenken door een studieboek te ontwikkelen en een daarop afgestemd vak in te richten dat in het hogere informatica onderwijs in het hbo en wo een essentieel onderdeel vormt. Ook voor andere studierichtingen is het een relevant (keuze)vak. Een internationaal BI-kenniscentrum in samenwerking met het bedrijfsleven en Amerikaanse onderwijsinstellingen biedt hiervoor het benodigde wetenschappelijke fundament.
DOCUMENT
product
Gelijke kansen? De waarde van massaal hoger onderwijs! ; opening van het Haagse Hogeschooljaar 2009/2010
Ik ben realist genoeg om te beseffen dat het individualisme en hedonisme, dat zich diep in onze samenlevingen heeft geworteld, niet zomaar uit onze cultuur zal verdwijnen. Toch moet er iets gebeuren. Er moet een veel grotere inspanning van de oudere generaties in het onderwijzen van de jonge generatie gevraagd worden. Maar andersom mag en moet van de jongere generatie ook een veel grotere inzet in hun eigen onderwijs gevraagd worden. Het feest is over! Van de leerling en student vragen we een grotere concentratie op school en universiteit, 40 uur per week studeren zou de werkelijkheid moeten zijn en van ouders vragen we grotere financiële offers evenals dat ze hun kinderen moeten helpen bij hun leerproblemen, hoe eerder des te beter.
En uiteraard zullen we voor degenen die uit de lage sociaaleconomische milieus komen veel hogere beurzen beschikbaar stellen dan voor de kinderen uit de midden- of hogere klassen. Soms is ongelijke behandeling de beste en snelste weg naar gelijke kansen.
Abstract van een symposium ter gelegeheid van de ondertekening van een intentieverklaring tussen Fontys, de branchevereniging NVOS en Orthobanda en SVGB op 12 september 2005.
Dit ter gelegeheid van de start van de duale opleidingsvariant van de Hogere Beroepsopleiding Orthopedische Technologie.
Onder redctie van C. Beers.