Bij autisme spelen twee kernkwetsbaarheden een rol: 🔹 Moeite met sociale interactie en communicatie 🔹 Beperkte en herhalende gedragingen, interesses of aanpakkenOm deze leerlingen talentgericht te begeleiden in de klas, zijn er drie sleutelprincipes: ▪️ Ruimte bieden – zie het unieke perspectief van het kind▪️ Structuur geven – creëer voorspelbaarheid en veiligheid▪️ Flexibel ondersteunen – sluit aan op individuele behoeften en mogelijkhedenDeze kennisclips brengen deze aanpakken helder in beeld aan de hand van drie ervaringen van leerlingen en hun leerkracht. Ze zijn compact, praktisch en direct inzetbaar in jouw onderwijs- of hulpverleningspraktijk.
LINK
Waarom ontstaat antisociaal of crimineel gedrag? Allerlei sociale, psychologische en neurobiologische factoren blijken hierbij van belang. Neurobiologische kennis is in de praktijk vaak afwezig. Professionals in het zorg- of veiligheidsdomein zouden gebaat zijn bij een toegankelijke onderwijsmodule. Brainstorm biedt kennisclips met basiskennis over het ontstaan van antisociaal en crimineel gedrag, met extra aandacht voor neurobiologische factoren.
LINK
Deze kennisclip is onderdeel van het onderzoek naar intergenerationele armoede in de Veenkoloniën. In deze kennisclip laten we het cijfermatige beeld over intergenerationele armoede in de Veenkoloniën zien. Partners van de Alliantie van Kracht (netwerk van organisaties in de Veenkoloniën) en het bredere publiek kunnen gebruik maken van deze kennisclips.
YOUTUBE
Deze kennisclip is onderdeel van het onderzoek naar intergenerationele armoede in de Veenkoloniën. In deze kennisclip delen we de resultaten over de deelstudie naar de cijfers achter problematische schulden in de Veenkoloniën. Partners van de Alliantie van Kracht (netwerk van organisaties in de Veenkoloniën) en het bredere publiek kunnen gebruik maken van deze kennisclips.
YOUTUBE
In deze interactieve presentatie gaan we in gesprek met betrokkenen van de Hanzehogeschool. Zij werken in verschillende lectoraten of projecten aan verschillende invalshoeken van één onderwerp. Je kunt de podcasts en kennisclips via de linkjes beluisteren en bekijken. Wil je meer informatie over de deelnemers én de onderwerpen die besproken worden in deze podcast en kennisclips, scroll dan door naar de drie verdiepende hoofdstukken.
LINK
Technologie in het onderwijs wordt mondjesmaat toegepast (zie bijvoorbeeld Schildkamp, Wopereis, KatDe Jong, Peet & Hoetjes, 2020). Alle onderwijsinstellingen hebben tegenwoordig weliswaar een digitale leeromgeving, doch een optimaal gebruik ervan is nog niet gerealiseerd. In veel situaties wordt de digitale leeromgeving voornamelijk gebruikt voor administratieve functies en voor de beschikbaarstelling van leermiddelen. De Coronapandemie heeft voor een ongekende exponentiële groei in het gebruik van technologie gezorgd. Eenvoudigweg omdat de gebruikelijke manieren van lesgeven onmogelijk werden. In een mum van tijd schakelden docenten over naar Teams, Zoom of andere vergelijkbare technologie, werden colleges opgenomen of gestreamd, webinars ontwikkeld, kennisclips gemaakt en online gezet en werd de leeromgeving verder doorontwikkeld om communicatie synchroon en asynchroon te verbeteren. Dat is een prestatie van formaat waardoor het onderwijs in tijden van de pandemie online door kon blijven gaan. Zo ontstonden er door een mix van fysiek en online onderwijs allerlei vormen van blended learning. Blended Learning is een populair concept waar echter zeer uiteenlopende betekenissen achter schuil gaan (Oliver & Trigwell, 2005). Een allesomvattende definitie die op ieders instemming kan rekenen, is een utopie maar de omschrijving van SURF (2020) wordt frequent gehanteerd: Blended learning is een mengvorm van face-to-face en online (ICT-gebaseerde) onderwijsactiviteiten, leermaterialen en tools. Beide soorten leeractiviteiten maken een substantieel onderdeel uit van het onderwijs; idealiter versterken ze elkaar. Het doel is onderwijs te ontwikkelen dat gebruik maakt van ICT om effectief, efficiënt en flexibel leren mogelijk te maken, met een stijging van het leerrendement en de student- en docenttevredenheid tot gevolg. Vanwege het Coronavirus zien we dat onderwijsactiviteiten die voorheen op locatie in een onderwijssetting plaatsvonden, nu voornamelijk online plaatsvinden waarbij studenten en docenten inloggen in Teams, Zoom, Bluejeans of een vergelijkbare omgeving. De inhoud van het onderwijs of manier van lesgeven verandert echter niet of nauwelijks. Dit is illustratief voor wat we verstaan onder blended learning in de vorm van substitutie. Er is dan sprake van een vervanging: Het klaslokaal wordt ingeruild voor Teams. Ook al is straks de coronapandemie voorbij, dan gaan we er van uit dat het onderwijs meer blended zal blijven dan voorheen, omdat we nu op grote schaal de mogelijkheden ervaren van technologische toepassingen en die willen we behouden en verder uitbouwen. Er is momentum om na te denken over hoe te komen tot een meer optimale blend, en dus niet in de fase van substitutie te blijven verkeren, hetgeen vraagt om een herontwerp van het onderwijs. Met dit essay willen we hier de aandacht op vestigen.
DOCUMENT
Bijdrage aan het webinar: 'Leefstijl in zorgopleidingen' van 29 november 2023. Meer dan 75 opleiders en docenten van zorgopleidingen uit heel Nederland namen deel aan het webinar. Het webinar is georganiseerd vanuit het project Overgewicht & Leefstijl in Zorgopleidingen. Dit is een project van Alliantie Voeding in de Zorg en wordt samen met Partnerschap Overgewicht Nederland (PON) en Hogeschool Utrecht (HU) uitgevoerd in opdracht van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
LINK
Lesmateriaal gemaakt door docent-onderzoekers van Hogeschool Van Hall Larenstein met dank aan agrarisch collectief Súdwestkust, de Bond Friese Vogelwachten, Aeres MBO en Terra MBO.
MULTIFILE
Enige tijd, wat zeg ik, zes jaar geleden, raakte ik geïnteresseerd in blended learning, ‘een leeromgeving, waarin zowel contactmomenten zijn als online ondersteuning’. Flipping the Classroom is een bekend voorbeeld – de student (of leerling) bereidt zich voor door de kennismaking met nieuwe leerstof zelfstandig thuis te doen, veelal met behulp van kennisclips. De verwerking gebeurt in de les, als de docent erbij is. Dan kun je immers helpen wanneer leerlingen vastlopen. Een ander voorbeeld van een element van blended learning is een digitale, formatieve toets, zoals er bijvoorbeeld bij Khan Academy veel te vinden zijn.
DOCUMENT
In de huidige tijd waarin het aantal (oudere) burgers met een zorgbehoefte in de thuissituatie groeit, neemt het besef toe dat aandacht voor zingeving een belangrijk en integraal onderdeel moet zijn van de zorg. De onderzoeksvraag van het rapport is: Welke impact ervaren eerstelijns professionals van de participerende netwerken bij het volgen van de blended learning (b-learning), op interprofessionele samenwerking en het bieden van zorg voor zingeving, hoe waarderen zij de inhoud van de b-learning en welke factoren zijn van invloed op de implementatie? Om de gestelde onderzoeksvragen te kunnen beantwoorden zijn er zowel kwalitatieve als kwantitatieve onderzoeksmethoden gebruikt.
DOCUMENT