Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren is onderzoek onmisbaar. Destijds zijn daarom de academische opleidingsscholen opgericht. In het voorjaar van 2022 was het tijd voor vernieuwing: met het profiel Samen Onderzoeken: profilering van onderzoeksscholen, vastgesteld door penvoerders van de Samenwerkingsverbanden van Hogeschool KPZ, werd de academische opleidingsschool de onderzoeksschool. Dit artikel laat een 'good practice' van één onderzoeksschool zien.
DOCUMENT
Beschouwing over waarderend onderzoeken van organisaties en organisatievraagstukken waarbij de kunsten ter inspiratie dienen.
DOCUMENT
Onderzoek doen binnen het hbo. Hoe pakken we het aan? Nemen we het academisch onderzoek als uitgangspunt of gaan we op zoek naar een eigen manier van onderzoek doen? Loes Houweling vindt dat het hbo de universiteit niet moet willen nadoen; beter is het om een eigen weg te zoeken. Dialogisch onderzoek is een mogelijkheid. In dit dossier vertelt zij over wat dialogisch onderzoeken is, en hoe dit kan worden vormgegeven. Dialogisch onderzoek, waarbij kritisch, reflexief en samenwerkend onderzoek belangrijke invalshoeken zijn, is onderzoek voor en door mensen uit de praktijk. Iedereen is participant in het onderzoek, maar wel in verschillende rollen. Dialogisch onderzoek vertrekt vanuit dat wat zich in de praktijk voordoet, terwijl academisch onderzoek vaak vooral theorie gestuurd is. Ook vind je in dit dossier informatie over Houwelings promotieonderzoek over dit onderwerp. In dat onderzoek buigt ze zich niet alleen over de methodes van onderzoek maar ook over hoe je met elkaar, in de praktijk, het onderzoeksproces vormgeeft. Tot slot is er een aantal inspirerende voorbeelden verzameld van onderzoeken die dialogisch zijn opgezet. Dialogisch onderzoek is niet alleen interessant voor wie zich bezighoudt met ecologische pedagogiek, maar voor iedereen die bezig is met hbo-onderzoek.
DOCUMENT
We besteden aandacht aan de manier waarop de kwaliteit van onderzoeksscholen gewaardeerd en geborgd wordt. Het is belangrijk voor scholen om te weten wat het oplevert voor de school, het team en de leerlingen om onderzoeksschool te worden, maar ook hoe zij onderzoeksschool blijven en op welke aspecten zij geëvalueerd worden.
DOCUMENT
Het lectoraat ‘Professionalisering van het Onderwijs’ is een hogeschoolbreed lectoraat. Uitgangspunt voor onderzoek binnen het lectoraat is dat het moet leiden tot evidence-informed kennis over het onderwijs met als doel bij te dragen aan de versterking van het onderwijs bij Zuyd Hogeschool (Lectoraat Professionalisering van het Onderwijs, 2019). Deze bijdrage vindt plaats op het gebied van drie met elkaar verweven thema’s: (1) Actief leren in een (digitale) leeromgeving, (2) Onderwijsontwikkeling en (3) Duurzaam implementeren in teams.
DOCUMENT
Hoofdstuk 21 in K. Van Turnhout, D. Andriessen, & P. Cremers (Eds.), Handboek ontwerpgericht wetenschappelijke onderzoek (pp. 305–319). Boom. Dit hoofdstuk gaat nader in op de vraag hoe ontwerpen en onderzoeken in hbo-opleidingen met elkaar verbonden kunnen worden.
DOCUMENT
Praktijkgericht onderzoeken in het onderwijs beschrijft concrete onderzoeksprocessen en -dilemma’s. Daarbij draait het om de keuzes die een uitvoerende professional maakt tijdens onderzoek om zijn eigen onderwijspraktijk te verbeteren. Dit boek ondersteunt het weloverwogen nemen van beslissingen in het onderzoeksproces en de ontwikkeling van het onderzoekend vermogen van professionals richting masterniveau. Met dit boek willen we laten zien dat onderzoek doen tegelijk inspirerend, leuk, complex én stimulerend voor de eigen professionele ontwikkeling kan zijn.
DOCUMENT
In dit artikel zijn twaalf recente onderzoeken(periode 2014-2016) naar sociale (wijk)teams op hoofdlijnen in beeld gebracht. Er wordt aandacht besteed aan inrichtingsvraagstukken van deze teams (samenstelling, taken, doelen), de rol van lokale overheden en diverse knelpunten die samenhangen met het functioneren van teams. Uit de onderzoeken komt een tamelijk eenduidig beeld naar voren. Een van de elementen hierin is dat de precieze inzet en institutionele inbedding van deze teams (waaronder hun mandaat) in veel gevallen nog onduidelijk is. De knelpunten die de revue passeren hebben onder meer betrekking op de complexe opdracht om van kwetsbare burgers een grotere eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid te verwachten en op de beperkte ruimte en tijd die beschikbaar zijn om als (nieuw) sociaal (wijk)team te bouwen aan integrale gebiedsgerichte aanpak en daarin voldoende aandacht te kunnen besteden aan reflectie en interprofessioneel leren.
DOCUMENT
Het boek bevat activiteiten en lesbeschrijvingen voor lessen natuurwetenschap en techniek met nadruk op onderzoeken en ontwerpen. De praktijkvoorbeelden hebben hun waarde bewezen in de klas en zijn niet alleen voorbeeldactiviteiten voor allerlei aspecten van ontwerpen of onderzoeken maar illustreren tegelijkertijd een spectrum aan vakdidactiek. Daardoor is het boek ook geschikt voor lessen vakdidactiek en nascholing.
DOCUMENT
Hoe maak je goed gebruik van influencers? Suzanne de Bakker, wetenschapper en auteur van het boek ‘Contentmarketing’ spitte drie wetenschappelijke onderzoeken door en bespreekt de conclusies, die direct toepasbaar zijn om influencers op een effectieve manier in te zetten.
DOCUMENT