Het concept true pricing wint steeds meer terrein in de maatschappij. True pricing, waarbij de werkelijke kosten van een product – inclusief milieu-impact en sociale kosten – worden weergegeven, belooft een eerlijker en duurzamer marktmechanisme te zijn. Maar wie zou de verantwoordelijkheid voor deze kosten op zich moeten nemen: de overheid, het bedrijfsleven, of de consument? En als bedrijven ervoor kiezen deze kosten door te rekenen naar de consument, hoe zorgen ze er dan voor dat consumenten true pricing begrijpen en vertrouwen én bereid zijn de vaak hogere prijs te betalen?
LINK
Eind februari hebben we binnen de faculteit Economie van de Hogeschool van Amsterdam het True Pricing Living Lab geopend. In onze horecagelegenheden dagen we studenten en medewerkers uit om bewust te kiezen en de echte prijs van producten te betalen. Maar wat betekent dit eigenlijk? True pricing is een concept dat de werkelijke kosten van een product omvat, inclusief verborgen sociale en milieueffecten. Het gaat verder dan alleen de prijs die op het prijskaartje staat en nodigt consumenten uit om de volledige impact van hun aankopen te overwegen.
MULTIFILE
True pricing – het zichtbaar maken van verborgen sociale en milieukosten naast de reguliere verkoopprijs – krijgt steeds meer aandacht als een manier om bewuste consumptie te stimuleren. In een recente pilot op de Business Campus van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) werd onderzocht hoe consumenten reageren op dit concept.
LINK
Met het rijksbrede programma ‘Nederland Circulair in 2050’ wil de Rijksoverheid een omslag maken naar een circulaire economie, met als uitgangspunt 50% minder verbruik van primaire grondstoffen (mineraal, fossiel en metalen) in 2030. In hun voorbeeldfunctie tegenover bedrijven en consumenten hebben overheidsorganisaties als doel gesteld om in 2020 slechts 35% restafval te genereren binnen hun bedrijfsvoering. Een afdeling Facility Management, gericht op ondersteuning van het primaire proces, kan daaraan een belangrijke bijdrage leveren. Maar hoe doe je dat? Facilitaire professionals van overheidsorganisaties ervaren knelpunten die hen belemmeren om de doelstellingen te behalen. Zij vinden het bijvoorbeeld lastig om de circulaire gedachte en circulair gedrag in alle schakels van het bedrijfsproces te stimuleren. En beschikken niet altijd over de juiste kennis om gericht actie te ondernemen. In dit project wordt dan ook handelingsgericht onderzoek verricht rondom de vraag: “Met welk handelingsprotocol kunnen facilitaire professionals van de Rijksoverheid duurzaam gebruikersgedrag stimuleren, de afval- en grondstofstromen verduurzamen en daarmee bijdragen aan een circulaire bedrijfsvoering?” De projectpartners Dienst Justitiële Inrichtingen en FM Haaglanden willen samen met De Haagse Hogeschool een handelingsprotocol ontwikkelen zodat facilitaire professionals de circulaire bedrijfsvoering binnen overheidsorganisaties kunnen optimaliseren. Het project speelt daarmee in op de huidige handelingsverlegenheid bij facilitaire professionals die in zeer korte tijd de ambitie van 35% restafval in 2020 dienen te halen. De urgentie van het project is daarmee zeer groot. In twee jaar ontwikkelt De Haagse Hogeschool dit handelingsprotocol samen met de projectpartners. Het projectplan bestaat uit activiteiten die zijn gericht op 1) het inventariseren en stimuleren van duurzaam gedrag bij eindgebruikers, 2) het inventariseren en stimuleren van duurzaam gedrag bij facilitaire professionals, 3) het ontwikkelen en toepassen van een praktisch handelingsprotocol voor facilitaire professionals van de Rijksoverheid en 4) het dissemineren in praktijk, onderwijs en onderzoek.
De opkomst van True Pricing als een alternatieve benadering voor prijsstelling en kostenanalyse weerspiegelt de groeiende aandacht voor duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. True Pricing integreert externe kosten, zoals milieuvervuiling en sociale impact, voor een nauwkeuriger beeld van de totale kosten van producten en diensten. Traditionele economische modellen negeren vaak deze kosten, wat de impact van de keuzes van besluitvormers en consumenten beperkt. True Pricing stimuleert eerlijker en duurzamer economisch ondernemen, wat zowel voordelen oplevert voor het milieu en de samenleving als kansen biedt voor innovatie en verbeterde besluitvorming. Consumentengedrag begrijpen is cruciaal voor het succes van True Pricing. Factoren zoals acceptatie, prijsperceptie en gedragsverandering spelen hierbij een rol. Effectieve communicatie is essentieel om consumentenbewustzijn te vergroten en bereidheid om de echte kosten van producten te betalen te stimuleren. Dit KIEM-project draagt bij aan gedragsverandering en systeemverandering door met het COM-B gedragsmodel, consumentengedrag in reactie op communicatie over True Pricing te analyseren. Door consumenten daarbij aan te moedigen bewustere keuzes te maken, wordt de weg vrijgemaakt voor een algehele systeemverandering voor prijsstelling en kostenanalyse. De focus ligt op de voedselindustrie met expertise in True Price berekeningen en een dringende vraag naar effectieve communicatie. Om deze reden zijn True Price, Source Ops, en de HvA samengekomen om praktijkgericht onderzoek te doen naar consumentengedrag en communicatiestrategieën om de overgang naar True Pricing te binnen de catering te bevorderen. Hierbij beschikken deze praktijkpartners over specifieke expertise omtrent True Pricing, communicatiestrategieën, en catering. Het onderzoek richt zich op het in kaart brengen van externe kosten, het vertalen ervan naar consumenten via verschillende communicatiemiddelen- en content, en het testen van communicatie bij aankoop van voedsel. De centrale vraag is ‘welke communicatiemiddelen- en content motiveren consumenten om de True Price van voedsel te betalen en om duurzamere koopbeslissingen te nemen?’
Dit project richt zich op de opschaling van True Pricing (TP) binnen het voedselsysteem, waarbij de echte kosten van voedselproductie, inclusief sociale en milieukosten, worden berekend. Door het opschalen van het toepassen van deze werkelijke kosten, wil het project bijdragen aan gezondere en duurzamere keuzes bij zowel consumenten als producenten. True pricing (TP) fungeert als een instrument om bewustwording te creëren over de verborgen gevolgen van voedselproductie en -consumptie en stimuleert daarmee een eerlijkere verdeling van kosten en baten. Het project onderzoekt de toepasbaarheid van TP, brengt kansen en knelpunten in kaart en ontwikkelt handelingsperspectieven voor uiteenlopende actoren zoals consumenten, boeren, bedrijven en beleidsmakers. Via praktijkexperimenten wordt getest hoe TP in de praktijk kan worden opgeschaald, met interventies bij boeren, toepassing in voedselketens en gedragsonderzoek bij consumenten. Daarnaast worden scenario’s ontwikkeld voor toekomstig beleid rondom TP, waarbij diverse stakeholders betrokken worden via participatieve sessies. Een belangrijk onderdeel van het project is de verankering van TP in onderwijs en onderzoek. Hiervoor worden leernetwerken voor docenten opgezet, lesmaterialen ontwikkeld en inzichten gedeeld via conferenties en publicaties. Zo wordt beoogd om toekomstige professionals uit te rusten met kennis en vaardigheden die bijdragen aan de bredere toepassing van TP. Het onderzoeksplan is opgebouwd rond vier samenhangende werkpakketten: toepasbaarheid van TP, opschaling in de praktijk, ontwikkeling van beleidsscenario’s en doorwerking in onderwijs, praktijk en onderzoek. Deze geïntegreerde aanpak moet leiden tot een structurele bijdrage aan een duurzaam, rechtvaardig en transparant voedselsysteem. Door maatschappelijke kosten te verlagen en maatschappelijke baten te vergroten, vormt het project een belangrijke stap richting een voedselsysteem waarin de echte prijs van voedsel de norm wordt.