Leerlingen brengen vele talen de school in, hoe sluit je daar goed op aan? Dat vergt samenwerking tussen diverse professionals en schoolvormen. Bijvoorbeeld omdat schoolse taalvaardigheid een jarenlange begeleiding vergt en taalsteun door alle vakken heen nodig is. Steeds meer scholen staan daarbij open voor functionele inzet van meer (moeder-)talen, bijvoorbeeld voor nieuwkomers. Daarmee voelen meer leerlingen zich thuis, zonder dat het leren van een tweede of derde taal gehinderd wordt. Maar is het altijd wijs?
Beschikbare kennis over meertaligheid en leren werden in dit project verbonden aan vragen van scholen in po, vo en mbo. De prangende kwesties in klas, school en regio werden in een onderzoeksagenda geformuleerd. Onderwijspersoneel, opleiders en onderzoekers bekwamen zich om daar de komende jaren gezamenlijk antwoorden op te zoeken.
De opbrengsten (waaronder de onderzoeksagenda) van vier jaar SPRONG Meertaligheid kun je teruglezen in de publicatie Inclusief onderwijs in meertalige contexten: Opbrengsten van vier jaar SPRONG Meertaligheid.
Het SPRONG Meertaligheid project leverde mooie praktijkvoorbeelden op. Zo startte OBS De Panda, een multiculturele partnerschool in Kanaleneiland in Utrecht, in mei 2023 als eerste officiële Taalvriendelijke basisschool in de gemeente Utrecht. Lees het artikel van Didactief 'Kansen op de taalvriendelijke school' over de voordelen van meertaligheid in de klas. Consortiumpartner Ithaka ISK maakte in de context van het project een video waarin zij hun aanpak toelichten rondom de instroom en uitstroom van nieuwkomersleerlingen.
In drie verschillende meertalige regio's (noord, midden en zuid) analyseerden leraren, opleiders, studenten en onderzoekers samen kansen en knelpunten die meertaligheid meebrengt. Ze leerden samen en professionaliseerden zich vanuit beschikbare kennis en ervaringen. Er ontstond zo een sterk landelijk netwerk waarbij cross-regionaal van elkaar geleerd werd. Een voorbeeld hiervan vind je in deze videoclip. Maaike Pulles (regiegroeplid vanuit Leeuwarden – NHLStenden) deelde haar kennis en inspirerende voorbeelden over IOMC vanuit het Noorden van het land bij TRION opleidingsschool, een partnerschool in het Zuiden van het land. In de clip zie je hoe in regio Zuid van het consortium in de praktijk ervaring wordt opgedaan in het werken in meertalige contexten.
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend