Binnen het lectoraat richt Veerle zich op de rol van de kunsten in complexe maatschappelijke kwesties. In onderzoeksprojecten (zoals ON the LINE en Creatief Talent Werkt) analyseert ze welke rol(len) kunstenaars, ontwerpers en musici spelen in transdisciplinaire samenwerkingen. Welke vaardigheden zijn nodig voor die nieuwe rollen? En welke implicaties heeft dit voor hoe artistieke praktijken georganiseerd worden? Ze is daarnaast projectleider van het landelijke platform Kunst ≈ Onderzoek, dat lectoraten, culturele instellingen en beleid verbindt om de positie van artistiek onderzoek in Nederland te versterken.
Voortbouwend op haar interdisciplinaire achtergrond in kunstgeschiedenis, Science & Technology Studies en artistiek onderzoek werkt Veerle etnografisch en praktijkgericht. De (artistieke) onderzoeksmethodes die Veerle inzet en ontwikkelt bewegen mee met en luisteren goed naar de praktijk in kwestie. Dat betekent dat ze in haar onderzoek het artistieke experiment aangaat en samenwerkt met kunstenaars, ontwerpers, musici, theatermakers en culturele instellingen. Zo maakte ze tentoonstellingen, workshops en ontwierp ze tijdens haar promotieonderzoek, samen met collega-onderzoekers, orkest-staf en -musici, verschillende concert-experimenten zoals The People’s Salon.
Binnen het lectoraat leidt Veerle verschillende onderzoeksprojecten, waaronder ON the LINE, Teach Us How to Feel en CAR(E)TOGRAPHY. Naast haar onderzoek geeft Veerle les binnen de HKU Academie Creative Transformation waar ze de Minor Creative Research for Change coördineert en mede-ontwikkelde. Ook is ze de co-promotor van twee promovendi binnen Meaningful Artistic Research (MAR).
Daarnaast maakt ze samen met Rosa Wevers de podcast Kunstmatig over kunst en technologie.