Conferentieboek van de Vlaams-Nederlandse PlanDag, georganiseerd op woensdag 21 en donderdafg 22 mei 2025.
DOCUMENT
This paper presents the results of a business – university collaborative research project on defining lower management competencies in the year 2025. The purpose of the research was to help a large local airport to define and understand what competencies lower management will need in order to function effectively in the renewed organization portrayed in an internal strategic document called “Chief Plan 2025”. At the same time the research was needed as input for developing new business curricula. Field research was done by a team of five researchers using focus groups and interviews with 43 employees from 15 different business units. Three general types of critical competencies emerged from the data; professional, interpersonal and personal. Management implications are that the airport will need to adapt its HRM policies. New business curricula will need to help graduates to work in roles, rather than functions. Limitations are linked to the generalizability of the results and the fact that the research was organization-centric, meaning broad societal changes that might affect individuals’ attitudes and in turn their attitude towards work were not considered.
LINK
In dit rapport zijn vier scenario’s uitgewerkt. Elk van de scenario´s kan zich in de toekomst meer of minder ontvouwen. Deze vier scenario´s vormen de inspiratiepaden die elk verschillende kansen en belemmeringen in zich hebben en daarmee mogelijkheden voor de toekomst bieden. Per scenario wordt beschreven wat de essentiële verschillen per route zijn.
DOCUMENT
De Monitor Mentale Gezondheid, Middelengebruik en Brede Gezondheidsindicatoren mbo-studenten 2024–2025 biedt een landelijk beeld van het welzijn van mbo-studenten op basis van gegevens uit TestJeLeefstijl.
DOCUMENT
Geïllustreerd aan de hand van een terugblik op ontwikkelingen in het reken-wiskundeonderwijs in Nederland tussen 2000 en 2025
LINK
College waarin wordt uitgelegd wat kanker precies is. De voordelen van bewegen bij de diagnose kanker worden uiteengezet.
DOCUMENT
In Nederland is er een groeiende behoefte aan betere samenwerking tussen onderwijs, kinderopvang, zorg en welzijn om de brede ontwikkeling van kinderen en jongeren te versterken. Dit vraagt om professionals die over de grenzen van hun eigen vakgebied kunnen kijken en de verschillende leefwerelden van kinderen en jongeren kunnen verbinden. De associate degree opleiding Pedagogisch Educatief Professional (ad PEP) leidt studenten op voor deze rol. Omdat het werkveld soms nog zoekende is naar de inzet van deze relatief nieuwe professional, is in 2024-2025 een landelijke ad PEP-monitor uitgevoerd onder twaalf ad PEP opleidingen. Dit landelijke onderzoek is een vervolg op de onderzoeken uit 2021 en 2023, waarmee de inzet van Pedagogisch Educatief Professionals kan worden gemonitord. Door vragenlijstonderzoek en interviews met studenten en alumni is informatie verzameld over de invulling van de huidige functie en rol van deze professionals, de ervaren doorgroeimogelijkheden en de tevredenheid over de opleiding. De meeste Pedagogisch Educatief Professionals hebben een mbo-achtergrond op niveau 4; onderwijsassistent, (gespecialiseerd) pedagogisch professional of sociaal pedagogisch werk (SPW). Zij worden met name ingezet in het (speciaal) basisonderwijs en de kinderopvang. Hun werkzaamheden zijn breed en variëren van lesondersteuning en thematisch onderwijs tot oudergesprekken, coaching en begeleiding en samenwerking met externe partners. Tegelijkertijd blijkt dat in veel organisaties nog geen duidelijke functieomschrijving voor Pedagogisch Educatief Professionals bestaat. Een groot deel van de respondenten geeft daarnaast aan behoefte te hebben aan meer verantwoordelijkheid, waardering en ruimte om hun vaardigheden beter te benutten. Meer dan de helft is na het behalen van het diploma overgestapt naar een andere rol of functie, vaak vanwege betere doorgroeimogelijkheden of een hoger salaris elders. De ad PEP-opleiding zelf wordt door studenten en alumni positief beoordeeld. Zij zijn vooral tevreden over de kwaliteit van docenten, de opbouw van het curriculum en de koppeling tussen theorie en praktijk. Wel is er behoefte aan meer aandacht in de opleiding voor didactische vaardigheden, coachingsvaardigheden en loopbaanontwikkeling. Op basis van het onderzoek wordt aanbevolen om de bekendheid en profilering van Pedagogisch Educatief Professionals binnen organisaties te versterken. Binnen de opleiding zou daarnaast meer aandacht besteed kunnen worden aan loopbaanmogelijkheden en positionering. Ook is het belangrijk om samen met het werkveld te werken aan passende beloning en cao-inschaling. Een mogelijkheid voor vervolgonderzoek is het uitvoeren van een landelijk onderzoek onder werkgevers en HR-professionals, gericht op het verder vergroten van de erkenning en inzetmogelijkheden van Pedagogisch Educatief Professionals.
DOCUMENT
Drie suggesties voor de Klimaat en Energieverkenning 2025: “Stel het EU-perspectief centraal, maak onderscheid tussen verschuiving van emissies en echte klimaatwinst, en besteedt aandacht aan voorzieningszekerheid. Zodat de reeds fraaie Klimaat en Energieverkenning nog beter wordt.”
LINK
Rookvrij Kennemerland is een samenwerking tussen 6 gemeenten, GGD Kennemerland, lokale organisaties en Hogeschool Inholland. Het doel is om mensen met een lage of middelbare opleiding beter te helpen stoppen met roken. De focus ligt in de wijken Schalkwijk (Haarlem) en Oosterwijk (Heemskerk/Beverwijk), waar veel mensen roken en een lage sociaaleconomische positie hebben. Tussen 2022 en 2025 voerde Inholland actieonderzoek uit. Wijkteams met bewoners, rookvrij ambassadeurs en professionals ontwikkelden lokale interventies zoals een inloopgroep, een training stressmanagement en rookstopcoaching. Rookvrij ambassadeurs speelden een belangrijke rol in het bereiken van bewoners. Hoewel het lastig was om veel deelnemers te werven, zorgde het project voor meer bewustwording, betere samenwerking tussen het sociaal en medisch domein en heeft het het onderwerp stoppen met roken verder op de kaart gezet. Het onderzoek laat zien dat gezondheidsaanpakken in wijken baat hebben bij co-creatie, lokaal maatwerk en samenwerking tussen sociaal werk en zorg.
DOCUMENT