Comment travailler avec l'argot en classe de Français Langue Etrangère
DOCUMENT
Binnen de zorg en het sociale domein is brede steun voor de gedachte dat het tot de basiscompetenties van alle professionals en vrijwilligers behoort dat zij de juiste aandacht kunnen geven aan zingeving in de begeleiding en ondersteuning van mensen. Deze ‘spirituele competentie’ dient daarom onderdeel te zijn hun opleiding met alle relevante competentieprofielen en in de eindkwalificaties van het onderwijs aan toekomstige professionals. Ook op het gebied van implementatie van deze eindkwalificaties in de opleidingscurricula is nog veel te doen. Op dit moment is in de kwalificaties van mbo-hbo-wo-opleidingen geen tot geringe aandacht voor spirituele zorg en begeleiding bij levensvragen en/of zingevingsactiviteiten. In dit onderzoek is in drie fasen toegewerkt naar een opleidingskader waarin competentie en kwalificaties zijn ontwikkeld voor drie domeinen (zorg, welzijn en geneeskunde) op alle aangeboden niveaus. In fase 1 is deskresearch gedaan naar de huidige aanknopingspunten in opleidingsprofielen, domeinbeschrijvingen en bestaande competenties op het gebied van zingeving om een overzicht te krijgen van de huidige competenties, vaardigen en gedragsuitingen op dit specifieke gebied. In fase 2 is in twee ronden een expertraadpleging geweest waarbij een eerste concept kader is voorgelegd in interactieve focusgroepen (n=5) met experts uit opleiding en beroepenveld om een verder ontwikkeld concept opleidingskader te kunnen formuleren. Dit concept is vervolgens middels een enquête landelijk uitgezet om de draagkracht voor het concept in kaart te brengen. In de derde fase is middels een landelijk uitgezette enquête (n=46) nagegaan wat randvoorwaarden voor implementatie zijn voor het in fase 1 en 2 ontwikkelde opleidingskader, wat samengevoegd met wat we uit de literatuur weten van evidence based implementatie strategieën voor onderwijs heeft geresulteerd in een implementatierichtlijn. De opdracht van VWS was om een implementatierichtlijn in de vorm van een Document ‘Opleidingskwalificaties Zingeving in Zorg en Sociaal domein’ op te leveren, met daarin: • een beschrijving van de eindkwalificaties (competenties en leerdoelen) voor elk opleidingsniveau; • de implementatierichtlijn voor de integratie van zingeving in de curricula. Deze richtlijn is in deze rapportage opgenomen in de bijlage, maar ook digitaal separaat beschikbaar gemaakt.
DOCUMENT
Elke professional reflecteert. Althans dat stelde Donald Schön (1983; 1987) op basis van onderzoek dat hij deed onder professionals in diverse beroepsgroepen. Hij doelde daarbij op het reflecteren tijdens het handelen (reflection-in-action). Hij constateerde dat professionals al handelend tot oplossingen kwamen, vertrouwend op hun vaak impliciete kennis. Voortbordurend op Schön wordt er in het hoger beroepsonderwijs geïnvesteerd in leren reflecteren ‘on-action’: achteraf terugblikken op eigen handelen. Dat is geen gemakkelijke opgave, niet in de laatste plaats omdat reflecteren een lastig te bevatten begrip is en moeilijk te operationaliseren is.
DOCUMENT
This dissertation concerns the adaptive ability by which workers meet new expertise needs throughout their careers. We aimed to increase our understanding of this adaptive ability through a series of four studies building upon the concept of flexpertise (Van der Heijden, 1998, 2000). These studies were designed to advance theorizing, specifically in scholarly research on expertise and expert performance (Ericsson et al., 2006) and sustainable careers (Van der Heijden & De Vos, 2015), and to increase our understanding of how flexpertise may be fostered among workers across expertise domains and working contexts.In this introduction chapter, we outline the key theoretical concepts regarding the flexpertise phenomenon that we will use throughout this dissertation, a description of the knowledge gap in the scholarly literature, and our research focus. This is followed by a summary of this PhD project that outlines the overall research objective, the research questions and research methods that we deployed, as well as an overview of the four flexpertise studies conducted (see Table 1.1). The subsequent chapters include the four (submitted) scientific publications on this matter. We conclude by reflecting on the theoretical, methodological and practical value of our research, and on the limitations of our research approach. We finish with recommendations for future research, ethical considerations on the usage of the flexpertise concept in labor market debates, and a personal reflection on this PhD program.Before explaining the key concept of flexpertise and related core concepts, we first outline what we mean by new expertise needs. These needs shaped the background of the four studies conducted.
DOCUMENT
Materiaal ontwikkeld in het kader van het promotieonderzoek van Charline Rouffet naar de invloed van communicatieve toetsing op het vakdidactisch handelen van docenten moderne vreemde talen.
DOCUMENT
Reflectie over het menselijk lichaam als human resource. Dialoog tussen de auteurs als onderzoeker, kunstenaar en organisatiekundige over presentie, onthulling en interactie.
DOCUMENT
Objectives Most complex healthcare interventions target a network of healthcare professionals. Social network analysis (SNA) is a powerful technique to study how social relationships within a network are established and evolve. We identified in which phases of complex healthcare intervention research SNA is used and the value of SNA for developing and evaluating complex healthcare interventions. Methods A scoping review was conducted using the Arksey and O’Malley methodological framework. We included complex healthcare intervention studies using SNA to identify the study characteristics,level of complexity of the healthcare interventions, reported strengths and limitations, and reported implications of SNA. The Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses Extension for Scoping Reviews 2018 was used to guide the reporting. Results Among 2466 identified studies, 40 studies were selected for analysis. At first, the results showed that SNA seems underused in evaluating complex intervention research. Second, SNA was not used in the development phase of the included studies. Third, the reported implications in the evaluation and implementation phase reflect the value of SNA in addressing the implementation and population complexity. Fourth, pathway complexity and contextual complexity of the included interventions were unclear or unable to access. Fifth, the use of a mixed methods approach was reported as a strength, as the combination and integration of a quantitative and qualitative method clearly establishes the results. Conclusion SNA is a widely applicable method that can be used in different phases of complex intervention research. SNA can be of value to disentangle and address the level of complexity of complex healthcare interventions. Furthermore, the routine use of SNA within a mixed method approach could yield actionable insights that would be useful in the transactional context of complex interventions.
DOCUMENT
Developmental Transformations (DvT), a practice involving interactive, improvisational play in pairs or groups, has gained international appeal as a therapeutic intervention for different populations in a variety of health, care and recreational contexts. However, a rigorous review of the benefits of DvT has not been conducted. The purpose of this study was to review extant literature for the observed benefits of DvT, identify gaps in the literature and make recommendations concerning future research including identifying possible areas for outcome measurement for preliminary studies. The authors, who each completed training in this approach, conducted a scoping review of English-language, published, peer-reviewed and grey DvT literature through 2021. From an initial 745 records retrieved through databases and a manual search, 51 publications met criteria, which, when analysed using in-vivo and pattern coding, resulted in a total of seventeen categories of observed benefits ascribed to DvT. These included six general categories – relational, emotional, social, cognitive, behavioural and physical benefits – and eleven complex categories of benefits to participants across the lifespan. In addition to benefits for participants, benefits of DvT were also observed and reported for facilitators, therapists, teachers and supervisors engaged in this practice. This review revealed inconsistencies regarding the reporting of practitioner training, frequency, format, population, intended goals, assessment measures and outcomes. Future studies with increased experimental rigor, standardized outcome measures and consistent reporting are recommended.
DOCUMENT