Background: Ventilation management may differ between COVID–19 ARDS (COVID–ARDS) patients and patients with pre–COVID ARDS (CLASSIC–ARDS); it is uncertain whether associations of ventilation management with outcomes for CLASSIC–ARDS also exist in COVID–ARDS. Methods: Individual patient data analysis of COVID–ARDS and CLASSIC–ARDS patients in six observational studies of ventilation, four in the COVID–19 pandemic and two pre–pandemic. Descriptive statistics were used to compare epidemiology and ventilation characteristics. The primary endpoint were key ventilation parameters; other outcomes included mortality and ventilator–free days and alive (VFD–60) at day 60. Results: This analysis included 6702 COVID–ARDS patients and 1415 CLASSIC–ARDS patients. COVID–ARDS patients received lower median VT (6.6 [6.0 to 7.4] vs 7.3 [6.4 to 8.5] ml/kg PBW; p < 0.001) and higher median PEEP (12.0 [10.0 to 14.0] vs 8.0 [6.0 to 10.0] cm H2O; p < 0.001), at lower median ΔP (13.0 [10.0 to 15.0] vs 16.0 [IQR 12.0 to 20.0] cm H2O; p < 0.001) and higher median Crs (33.5 [26.6 to 42.1] vs 28.1 [21.6 to 38.4] mL/cm H2O; p < 0.001). Following multivariable adjustment, higher ΔP had an independent association with higher 60–day mortality and less VFD–60 in both groups. Higher PEEP had an association with less VFD–60, but only in COVID–ARDS patients. Conclusions: Our findings show important differences in key ventilation parameters and associations thereof with outcomes between COVID–ARDS and CLASSIC–ARDS. Trial registration: Clinicaltrials.gov (identifier NCT05650957), December 14, 2022.
Paperbijdrage conferentie EARLI SIG 14, 11-14 september 2018, Genève Universities of Applied Sciences (UAS) that offer Professional Studies (PS) are required to educate students to become starting professionals with research competence, that enable them to deal with challenging tasks that professionals face in a dynamic knowledge society (e.g. Heggen, Karseth, & Kyvik, 2010). To assess professional and research competence, students at UAS in the Netherlands mostly develop a professional product for an external bidder as their graduation project. The professional product is an artefact that is ideally representative for students’ future professions within a specific domain, e.g. a strategic advice within the economic domain (e.g. Losse, 2016). Due to the integrative and complex character of this task, supervision is essential and we thus need to understand what expertise supervisors need and which are good pedagogic strategies. However, little is known about graduation project supervision at UAS. This literature review aims at providing knowledge about graduation project supervision and at revealing what further inquiry on graduation project supervision should aim at, by answering the following questions: 1. What expertise do supervisors need and what is known about pedagogic strategies in graduation project supervision at UAS? 2. What should further inquiry after graduation project supervision at UAS aim at?
Werkplekleren is een belangrijk onderdeel van beroepsopleidingen. Toch weten we weinig over hoe de beroepspraktijk (community) het leren van studenten op de werkplek ondersteunt. Wij onderzoeken de begeleiding van studenten en beginnende beroepsbeoefenaren door opleiders op de werkplek.Doel De werkplek biedt een krachtige leeromgeving voor studenten om zich een beroep eigen te maken. Er is veel onderzoek gedaan naar werkplekleren, maar weinig is bekend over de wijze waarop begeleidingsstrategieën worden gehanteerd om het werkplekleren van beginners te ondersteunen. Het doel van dit promotieonderzoek is om meer specifiek inzicht te krijgen in begeleiding op de werkplek. We zoeken een antwoord op de onderzoeksvraag: hoe ondersteunt de beroepspraktijk het leren op de werkplek van studenten fysiotherapie en verpleegkunde? Resultaten Rondetafelgesprek Begeleiden van het leren op de werkplek tijdens de Onderwijs Research Dagen in Antwerpen, juni 2017. Posterpresentatie 'Pedagogic practices in vocational communities to support novices workplace learning' tijdens de EARLI-SIG-14 conferentie in Genève, september 2018. Bijdrage aan postersymposium 'Leren en begeleiden van beroepsonderwijs', 'Werkpplekleren begeleiden van beginnende beroepsbeoefenaren' tijdens de Onderwijs Research Dagen in Heerlen, juni 2019. Publicatie Ceelen, L., Khaled, A., & de Bruijn, E. (2019). Begeleiden van studenten op de werkplek. Onderwijs en Gezondheidszorg, 43(5), 12-15. Looptijd 01 september 2016 - 01 februari 2021 Aanpak Dit promotieonderzoek betreft een samenwerking tussen de OU en het lectoraat Beroepsonderwijs. De promotor vanuit de OU is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs), co-promotor is dr. Anne Khaled (tot september 2022 onderzoeker bij het lectoraat Beroepsonderwijs, nu aan het lectoraat Responsief Beroepsonderwijs (HAN) verbonden). Tijdens het promotieonderzoek voeren we een systematische literatuurstudie uit naar wat er al bekend is over het begeleiden van het leren op de werkplek van studenten en beginnende beroepsbeoefenaren. We voeren een veldstudie (met observaties en interviews) uit naar de begeleiding van studenten fysiotherapie en verpleegkunde tijdens hun stage.