In 2020 zijn KION, ROC Nijmegen (opleiding Pedagogisch Werk), HAN (opleidingen Ad Pedagogisch Educatief Professional (Ad PEP) en Pedagogiek) en het iXperium Centre of Expertise Leren met ict een samenwerkingsverband aangegaan vanuit de ambitie om de (aankomend) pedagogisch medewerkers en docenten Pedagogisch Werk te bekwamen in het gebruik van ict in hun vak. De partners streven ernaar om pionier te zijn in de ontwikkelingen in de kinderopvang met inzet en het gebruik van ict, waarbij onderwijs, onderzoek en werkveld samenwerken. Het uiteindelijke doel van de samenwerking is het creëren van een ict-ondersteunde speel- en ontwikkelomgeving voor kinderen van 0 tot 13 jaar, mede in het kader van het bevorderen van inclusie en het verminderen van kansenongelijkheid. In het kader van deze samenwerking is een competentieset voor spelend leren en ontdekken met digitale middelen voor medewerkers in de kinderopvang ontwikkeld. Deze competentieset is gebaseerd op en een aanvulling op competentiesets voor leren en lesgeven met ict die zijn ontwikkeld voor het onderwijs. De competentieset heeft betrekking op medewerkers in de kinderopvang in uitvoerende en aansturende rollen (pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches, locatie- en clustermanagers) en op alle typen kinderopvang (kinderdagopvang, VVE, buitenschoolse opvang). De competentieset is opgesteld voor en binnen de context van het samenwerkingsverband tussen KION, ROC Nijmegen, het iXperium en de HAN, maar ook nuttig en bruikbaar voor andere instellingen en organisaties op het gebied van de kinderopvang.
LINK
In 2020 gingen KION, ROC Nijmegen, HAN en iXperium samenwerken om (aankomende) pedagogisch medewerkers en docenten te trainen in het gebruik van digitale technologie die de ontwikkeling van kinderen bevordert. Ze richtten zich op drie thema’s: spelenderwijs leren met ict, hoe je dit organiseert, en het stimuleren van digitale geletterdheid. Samen volgden ze technologische ontwikkelingen en werkten aan onderwijsvernieuwing, onderzoek en het opleiden van medewerkers op een onderbouwde manier. Het doel van de samenwerking was om een bijdrage te leveren zodat kinderen, ongeacht hun achtergrond, gelijke toegang hebben tot technologie en de kans krijgen om digitale vaardigheden te ontwikkelen. De samenwerking heeft geleid tot concrete resultaten en inzichten die gebruikt worden in de opleidingen Pedagogisch Werk, Ad PEP en HBO Pedagogiek. Bij KION is een speciaal programma opgezet om medewerkers verder te trainen. De samenwerking wordt gezien als vernieuwend en succesvol, met duidelijke resultaten die bijdragen aan blijvende vernieuwingen. Dankzij een sterke focus op samenwerking, duidelijke afspraken en praktijkgericht onderzoek, hebben de deelnemers duurzame verbeteringen bereikt. Door samen te werken en kennis te delen, is er een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van ict-gebruik in de kinderopvang en pedagogische opleidingen.
LINK