Zoals reeds vermeld in het artikel 'Formatief evalueren' van Weeldenburg & Slingerland (2019) dient formatief evalueren beschouwd te worden als een essentieel onderdeel van het bewegingsonderwijs om het leren van leerlingen te stimuleren en ondersteunen. Echter lijkt evalueren binnen het bewegingsonderwijs in het basisonderwijs vaak gezien te worden als een 'papieren tijger'. In dit artikel wordt daarom een aantal praktische methodes toegelicht waarmee formatieve evaluatie toegepast kan worden in de lessen. Hierbij wordt ingegaan op manieren waarmee de formatieve procescyclus van het geven van feedup, feedback en feedforward ingepast kan worden in de lessen, zonder daarbij de leerkracht te veel te belasten. Praktische handvatten omtrent leerdoelkaarten, zelfevaluatie en peerevaluatie worden in dit stuk besproken.
(Digitaal) Bewegen op maat studie toolkitDe BAAT Co-Creatie-KIT is een toolkit voor behoefte-onderzoek naar (digitaal) bewegen op maat. Het bevat een fitness-band, een flyer met tips en tricks voor (digitaal) bewegen op maat en een speciaal ontworpen activiteiten dagboek 'One week in the life of'.Zie: http://www.digitallifecentre.nl/nieuws/out-now-studie-toolkit-voor-digitaal-bewegen-op-maat
MULTIFILE
Het oog van de meester refereert aan de perceptuele bekwaamheid of vaardigheid waarover docenten in het bewegingsonderwijs beschikken om nauwkeurig te observeren hoe leerlingen bewegingsactiviteiten uitvoeren. Een nauwkeurige observatie is een cruciale voorwaarde voor het geven van adequate leerhulp en betrouwbare cijfers. Het is een onmisbare schakel in het realiseren van kwalitatief hoogwaardig bewegingsonderwijs. Er zijn echter gerede twijfels over de mate van perceptuele bekwaamheid van docenten in het bewegingsonderwijs. Binnen de opleidingen wordt de vaardigheid niet doelbewust geoefend; de gedachte is veeleer dat naast kennis, ervaring in de beroepspraktijk het oog van de meester zal cultiveren. Het schaarse onderzoek suggereert dat de perceptuele bekwaamheid van docenten niet of nauwelijks verbetert nadat de opleiding is afgerond. De docenten geven dan ook aan behoefte te hebben hun perceptuele bekwaamheid verder te ontwikkelen. In dit project werkt het Windesheimlectoraat Bewegen, School en Sport samen met lectoraten aan de Haagse Hogeschool en de Hogeschool van Amsterdam, met bewegingswetenschappers en onderwijskundigen van de Vrije Universiteit en de Erasmus Universiteit en met groepen docenten en opleiders aan de centrale onderzoeksvraag: ‘In welke mate wordt de perceptuele bekwaamheid van docenten in het bewegingsonderwijs bepaald door ervaring, en in hoeverre, en op welke wijze, kan doelbewust oefenen de perceptuele bekwaamheid bevorderen’? Het project beoogt nieuwe inzichten te verwerven over de mate en aard van perceptuele bekwaamheid van docenten in het bewegingsonderwijs en over methoden van doelbewust oefenen die het voor studenten en docenten mogelijk maakt om het gewenste niveau van perceptuele bekwaamheid te bereiken. Deze inzichten worden geïmplementeerd in een nieuw te ontwikkelen digitale leeromgeving voor het oefenen van perceptuele bekwaamheid. De in het consortium vertegenwoordigde opleidingen borgen dat de digitale leeromgeving een plek krijgt in het onderwijs op de hogescholen en tegelijkertijd als nascholingsprogramma toegankelijk is voor docenten bewegingsonderwijs die hun perceptuele bekwaamheid wensen te verbeteren.
Het oog van de meester verwijst naar de perceptuele vaardigheid waarover docenten in het bewegingsonderwijs (moeten) beschikken om nauwkeurig te kunnen observeren hoe leerlingen bewegingsactiviteiten uitvoeren. De vaardigheid is cruciaal voor het geven van adequate leerhulp (en betrouwbare cijfers). In de empirische literatuur zijn er echter gerede twijfels over de mate waarin docenten over deze perceptuele vaardigheid beschikken. Bovendien is er nauwelijks of geen expliciete aandacht binnen de LO-opleidingen voor het doelbewust onderwijzen van deze vaardigheiden. In dit project werken een drietal hogescholen en twee universiteiten samen met opleiders, docenten en studenten aan de centrale onderzoeksvraag: ‘Waardoor laat perceptuele vaardigheid van docenten zich kenmerken, in welke mate wordt deze bepaald door opleiding en ervaring, en in hoeverre, en op welke wijze, kan doelbewust oefenen de perceptuele vaardigheid bevorderen?’ Het project beoogt nieuwe inzichten te verwerven over de mate en aard van perceptuele vaardigheid van docenten in het bewegingsonderwijs en over methoden van doelbewust oefenen die het voor studenten en docenten mogelijk maakt om het gewenste niveau van perceptuele vaardigheid te bereiken. Deze inzichten worden geïmplementeerd in een nieuw te ontwikkelen digitale leeromgeving die ook toegankelijk is voor zowel studenten als docenten bewegingsonderwijs die hun perceptuele vaardigheid (verder) willen verbeteren.