Writing like Tzara is fun but we’ve left the 20th century and there is no way back. Warfare and boredom have merged on the timeline of our digital daily life. Sharing ain’t no caring. The more riots and killings, the more likes. Twitter tells us it’s yet another horrified Isis video turned viral, watched in the name of global awareness.
DOCUMENT
Website version of archival platform set up as research tool and research dissemination tool, publishing digitised photo collections and reflecting on them in blog section of the website.
LINK
Een lezing gehouden op de opleiding Creatieve Therapie over het woord Ludiek. De vraag was indertijd (1984) of deze opleiding zich met benamingen als muzisch ludisch diende te gaan afficheren. De auteur was van mening dat dit niet zo voor de hand lag. Het is tevens een aardige studie naar de etymologie (eigenlijk meer de sociogenese) van ludiek. En passent komen we te weten wat de toenmalige opleidingsvereisen waren: "Heerkens meldt voor het ludisch (genoemde) vak muziek, dat de leerlingen 75 liedjes goed moesten kunnen zingen en deze zowel met behulp van zelf vervaardigde instrumenten kunnen begeleiden, alsook kunnen meespelen met grammofoonplaatjes die harmonisch op die liedjes aansloten (bedenk wel, dit waren eindexameneisen."
DOCUMENT
In een sociaal-ecologisch rechtvaardige samenleving komt sociaal werk op voor mensen, groepen en gemeenschappen in een kwetsbare positie terwijl het tegelijkertijd streeft naar herstel en versterken van de natuur. Dit pleidooi vormt een eerste aanzet om sociaal werkers, opleidingen social work, organisaties voor sociaal werk en andere belangrijke betrokkenen aan te moedigen het gesprek hierover te voeren én een bijdrage aan een sociaal-ecologisch rechtvaardige samenleving te leveren. Auteurs: Richard de Brabander (lector Hogeschool Inholland), Josien Hofs (bestuurslid IFSW), Jeanet de Jong (beleidsadviseur BPSW), Christine Kuiper (voorheen Movisie), Maja Ročak (Fontys en Zuyd Hogeschool) en Mariël van Pelt (Fontys Hogeschool en Movisie)
DOCUMENT
Taalkunde als onderdeel van het schoolvak Nederlands staat met name de laatste jaren steeds meer in de belangstelling. Ondanks een actieve taalkundelobby (zie bijvoorbeeld Hendrix & Hulshof 2010) is het, zoals Hulshof aangeeft in zijn afscheidsrede, nog maar ‘hier en daar’ gelukt om taalkunde op middelbare scholen te implementeren, al dan niet als autonoom vak (Hulshof 2011). Begrijpelijkerwijs richten de meeste bijdragen over taalkundeonderwijs zich op de bovenbouw. Maar taalkunde is ook haalbaar in de onderbouw, mits op de juiste manier aangepakt. Dit artikel doet verslag van een kleinschalig taalkundig onderzoek dat uitgevoerd is door leerlingen van een brugklas van het Valuascollege in Venlo.
MULTIFILE
An introduction of the Hybrid Publications group of the research project Going Hybrid. The blog-post discusses affiliated researchers and organizations, working questions, expert opinions, and previous work done by partners.
LINK
(This is part I of a series of essays on meme theory. Part II is entitled Rude Awakening: Memes as Dialectical Images). Part III is called Memes and the Reactionary Totemism of the Theft of Joy)
MULTIFILE
Social media users can be forgiven for feeling dissatisfied. ‘Old media’ news, based on the perpetual celebrity comeback, has hit a conceptual impasse with new cancel culture. Geert Lovink calls for the renewal of social networking tools giving users a constructive voice.
MULTIFILE
A decade ago many gushed at the possibilities of 3D printers and other DIY tech. Today makers are increasingly shaking off their initial blind enthusiasm to numerically control everything, rediscovering an interest in sociocultural histories and futures and waking up to the environmental and economic implications of digital machines that transform materials. An accumulation of critique has collectively registered that no tool, service, or software is good, bad, or neutral—or even free for that matter. We’ve arrived at a crossroads, where a reflective pause coincides with new critical initiatives emerging across disciplines.What was making? What is making? What could making become? And what about unmaking? The Critical Makers Reader features an array of practitioners and scholars who address these questions. Together, they tackle issues of technological making and its intersections with (un)learning, art and design, institutionalization, social critique, community organizing, collaboration, activism, urban regeneration, social inequality, and the environmental crisis.
MULTIFILE
Eighteen years after the introduction of the graphing calculator in national examinations in the Netherlands, much has been learned about the use of technology in education. One of the key lessons was that integrating ICT as a tool for learning math is a complex task, and this complexity is often underestimated. In this article we give a current view of the use of ICT in learner practice in the Netherlands and in particular in the discipline of mathematics. Some of the topics covered include the type of technologies and learning materials used and the curriculum guidelines for math and assessment. Reflecting on experiences and challenges of the last few years is given an idea of future priorities. Directions for improving the integration of technology in mathematics education include the need to understand their role in learning and developing students' mathematical knowledge and reasoning, an investment in teacher training, the quality of digital learning materials and in more forms evaluation
DOCUMENT