Lectoraat Transformational Media

Overview

Type
Lectorate
ROR
-
KVK-nummer
-

Description

Op welke manier kan een merk zich op een authentieke manier verbinden aan duurzaamheid? Hoe voorkom je purpose washing? Hoe creëer met content draagvlak voor duurzame innovaties? Hoe zet je content in om mensen aan te zetten tot gezonder gedrag?

Dit zijn vraagstukken die het lectoraat Transformational Media onderzoekt, samen met de praktijk, studenten en doelgroepen. Transformational media is media die impact creëert, die positieve verandering teweegbrengt. Mediaconcepten spelen een sleutelrol in het aanjagen van de noodzakelijke transities en duurzamer gedrag.

Het onderzoek van het lectoraat richt zich enerzijds op praktijkvraagstukken die te maken hebben met de ontwikkeling van mediaconcepten met een duurzaamheidsdoelstelling vanuit een strategisch perspectief en anderzijds op vraagstukken hoe content en media ingezet kunnen worden om gedrag op een positieve manier te beïnvloeden. Met dit onderzoek op het snijvlak van media, (marketing) communicatie en gedragswetenschap stimuleert het lectoraat de ontwikkeling, overdracht en circulatie van nieuwe kennis over transformationele mediaconcepten in de driehoek onderzoek, onderwijs en praktijk.

Missie

Wij helpen mensen, organisaties en de samenleving te bewegen naar een duurzame toekomst door hen te ondersteunen in de ontwikkeling en inzet van effectieve transformationele content- en mediastrategieën. We doen dit door solide toegepast onderzoek uit te voeren waarbij we onderwijs en praktijk met elkaar verbinden.

We vertalen dit in uitvoerbaar advies en betekenisvolle samenwerkingen met ons ultieme doel om een positieve impact op de wereld te maken.

Onderzoeksthema's

Transformational Contentstrategie

Organisaties zijn zich het afgelopen decennium steeds meer gaan toeleggen op het communiceren door middel van content. Maar zij worstelen met de vraag hoe zij dit op een transparante, authentieke en effectieve manier kunnen doen, zeker als het gaat om maatschappelijke en duurzaamheidsdoelstellingen. Door consumenten en werknemers wordt er van commerciële organisaties en merken in toenemende mate verwacht dat organisaties zich committeren aan maatschappelijke- en duurzaamheidsdoelen.

Het verleggen van de focus van organisatie naar de samenleving zorgt voor nieuwe branding- en marketingcommunicatie uitdagingen voor deze organisaties. Het lectoraat onderzoekt binnen dit thema hoe strategische inzichten vanuit de samenleving, organisatie en doelgroep gegenereerd kunnen worden en hoe deze op een authentieke en effectieve manier vertaald kan worden in een creatief mediaconcept.

Transformational Content Design

Consumenten stimuleren tot duurzaam gedrag is complex. Het gedrag van consumenten sluit bijvoorbeeld vaak niet aan bij de intentie. Dit is een uitdaging voor organisaties die duurzame consumptie willen bevorderen. Onderzoek van het lectoraat richt zich bijvoorbeeld op welke soorten content, verhalen en boodschappen effectief zijn om deze attitude-gedragskloof te overbruggen. Daarnaast worden onderwerpen zoals de voorwaarden voor transparante branded content en inclusieve content onderzocht.



© 2024 SURF