The capacity to deal with digital transformation is a valuable asset for established organizations, and employees play a crucial role in this process. This study contributes to the understanding of employees’ sensemaking of digital transformation in the tour operating industry. Using prior digital transformation research, construal-level theory (CLT), and dynamic change perspectives, our scholarly work focuses on the complexities of organizational change in a digital transformation context. Although employees generally support digital transformation, our findings show that their perceptions change over time across a range of specific challenges experienced during the employee change journey. Our findings stress the importance of adopting a social exchange lens in digital transformation knowledge as this represents deep structure change that might cause well-designed transformation processes to fail. Implications for hospitality and tourism management are discussed.
LINK
12/31/2021Jaarlijks onderzoekscongres van onderzoekgroep waaronder het promotieonderzoek van Lonneke Frie bij de Radboud Universiteit.
Decennialang hebben onderzoekers uitgezocht hoe je een expert wordt. De vragen hierbij waren hoe je een briljante natuurkundige wordt, de alleswetende advocaat, de financieel specialist die snel en accuraat data analyseert, of de chef-kok die sublieme gerechten maakt. De laatste jaren buigen mensen zich echter steeds meer over de vraag hoe je een expert blijft, want wat je moet weten en kunnen, verandert voortdurend. Hoe word je een flexibele expert, iemand die zichzelf steeds weer weet te vernieuwen? Dit behelst een proces van continu aanpassen in een omgeving die experts een voedingsbodem en vangnet biedt om flexibel te kunnen en willen zijn. Dan krijg je flexperts die steeds weer nieuwe expertise ontwikkelen binnen en buiten hun oorspronkelijke vakgebied en dit van waarde maken voor anderen en voor zichzelf. Deze ‘flexpertise’ maakt de loopbanen van experts duurzaam. In dit artikel leggen we uit wat iemand tot een (fl)expert maakt en geven we tien tips voor het ontwikkelen van flexpertise.