Publinova logo
project

AMUSE: Wanneer spraak niet voldoende is: nieuwe communicatiemethoden naar scholen in Oekraïne brengen.


Description

Het AMUSE project streeft naar actieve samenwerking tussen Oekraïense en Europese instellingen voor hoger onderwijs (HEI) op het gebied van inclusief en speciaal onderwijs. Het voorziet leraren van augmentatieve en alternatieve communicatiemethoden (AAC) om kinderen met spraakproblemen te ondersteunen. Dit zal resulteren in een op AAC gebaseerd kleuterboek, een enorm open online course (MOOC) voor werkende leraren, en verbeterde curricula die inclusiviteit en toegankelijkheid in het Oekraïense onderwijssysteem bevorderen.


Purpose

Dit internationale initiatief streeft een positieve invloed uit te oefenen op het leerklimaat in Oekraïne, met name op de gereedheid en vaardigheden van docenten, en het creëren van een meer inclusieve onderwijsomgeving. De opleiding van aankomende leraren, vooral op het gebied van natuurwetenschappen, zal kinderen met spraakproblemen voorzien van kennis en begrip van de fundamentele ideeën van de wereld waarin ze leven en die hun leven beïnvloeden.


Approach

In samenwerking met de Universiteit van Oslo zal de HU de volgende resultaten nastreven:



  • Een op AAC gebaseerd leerboek ‘Wereld om Ons Heen voor Kleuterscholen’, het eerste leerboek voor kinderen met spraakproblemen in Oekraïne.

  • Een trainingscursus ‘Inclusie en AAC-materiaal Ontwikkeling’ voor 150 werkende leraren (MOOC).

  • Een internationale conferentie 'AAC en Inclusie in het Onderwijs van Natuurwetenschappen op Verschillende Niveaus', gehouden in Oekraïne, waarbij 200 leraren van kleuter-, basis-, middelbare en universitaire niveaus samenkomen.

  • Een wetenschappelijke en praktische conferentie 'Inclusie en AAC in Onderwijs en Onderzoek' gericht op 100 bachelor-, master- en doctoraatsstudenten van partnerinstellingen en daarbuiten.


 


Products

This project has no products



Project status

Ongoing

Start date

End date

Region

Not known