Project

City Deal Kennis Maken Deventer

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

De focus van CDKM Deventer lag op twee manieren van ‘’Kennis Maken’’ in de stad: het elkaar beter leren kennen én het daadwerkelijk maken van nieuwe kennis, toepasbaar in de stad. Het kennen en respecteren van elkaars processen en beslismomenten blijkt essentieel te zijn om een blijvende samenwerking tot stand te brengen. Naast de grote inhoudelijke maatschappelijke ambities bleek het afstemmen van deze processen een essentiële succesfactor. De kwartiermaker, uitgegroeid tot een functie van liaison, was van onmisbare waarde: tijdig aan de bel trekken, collega’s helpen vragen te articuleren, een juiste opdracht te omschrijven en die op de juiste plek beleggen bij Saxion.
‘’De stad als leeromgeving’’, een omgeving waarin iedereen leert, is nu niet meer weg te denken. Onderwijsconcepten waarin studenten van diverse disciplines samenwerken met een brede keur aan gemeentelijke opdrachtgevers beschouwen we nu als gemeengoed, van jaar 1 tot aan het afstuderen. Het aantal studenten dat aan relevante maatschappelijke opdrachten werkt is aanzienlijk gegroeid, opdrachten die ruimtelijk, sociaal danwel economisch zijn. Maar nog veel vaker opdrachten waarin deze belangen overlappen. Er zijn netwerken ontstaan die sneller actief en effectief werden juist door de ervaring binnen de CDKM: denk aan initiatieven t.a.v. de stadscampus De Kien, het living lab rondom het Go Ahead-stadion en het onderzoekstraject t.a.v. beleving in de binnenstad. Hierbij haken nu ook diverse lectoraten aan, maar we hebben gemerkt dat juist in studentopdrachten de weg van verdere samenwerking verkend kan worden.
Daar waar samenwerking voor CDKM veelal op basis van persoonlijke contacten tot stand kwam, hebben we nu een stevig netwerk waarin we stadsLAB, Smart Solutions Semesters, het Loket van Mogelijkheden en Carion wederzijds weten te benutten. We kijken ernaar uit dit nog breder en steviger te verankeren in onze curricula en daarin de opgaven van de stad permanent te verweven waarbij iedereen continu leert.


Description

De gemeente Deventer en Saxion hebben in 2018 een strategische samenwerkingsovereenkomst getekend voor de periode van 4 jaar. Daarin zijn gezamenlijke ambities geformuleerd op de thema’s ICT, Duurzaamheid en Gezondheid. Hierbinnen is de City Deal Kennis Maken (CDKM) gestart in Deventer. Landelijk doel hiervan is dat onderzoekers, docenten en studenten betrokken worden in het oplossen van stedelijke opgaven: kennisbenutting én het aanbieden van een rijke leeromgeving. Afgelopen maanden is een impuls gegeven aan de samenwerking tussen Deventer en Saxion, o.a. door de inzet van een trainee als kwartiermaker met de zgn. impulsregeling (SIA). Een netwerk is gevormd en er wordt gewerkt aan vragen uit de stad binnen Saxion, met name binnen Stadslab en Smart Solutions Semester. De CDKM Deventer loopt goed en dynamisch, maar er is behoefte aan het uitbouwen en verduurzamen van de ontplooide activiteiten. Zo werken we samen toe naar het op grootschalige wijze studenten, docenten en onderzoekers te betrekken bij maatschappelijke opgaven van de stad. De huidige CDKM-regeling 2019 (SIA) zal worden ingezet om initiatieven die gestart zijn in de afgelopen periode op te schalen en te verduurzamen, met als doelen: 1: Intensiever, groter en actiever netwerk tussen ondernemers, overheid en onderwijs. 2: Meer gerichte en planmatige systematiek voor ophalen en verduidelijken van kennisvragen bij gemeente, bedrijven, instellingen, en inwoners. 3: Optimale benutting van onderwijs voor de beantwoording van stadsvragen, met name door uitbreiding van onderwijsconcepten waarbinnen gewerkt wordt aan deze vragen (Smart Solutions Semester, Stadslab en Serious game in de wijk). De regeling maakt het verder mogelijk constructief voort te bouwen op onze strategische agenda en hier verder uitvoering aan te geven. Door de regeling CDKM 2019 kunnen we een plus creëren op de samenwerking die er al is, en eraan bijdragen dat het werken aan maatschappelijke opgaven het uitgangspunt wordt van het onderwijs binnen Saxion.



© 2024 SURF