Publinova logo
project

‘Duurzaam is mij te duur’: Het verminderen van de gepercipieerde prijsbarrière voor biologische voeding bij de consument


Description

Uit cijfers van het CBS zien we dat de vraag naar biologische producten achterblijft. De meerprijs die consumenten moeten neerleggen voor biologische productalternatieven blijkt een belangrijke belemmering te zijn voor de overstap naar biologisch. Hoe kunnen we deze gepercipieerde prijsbarrière bij de consument overkomen?


Purpose

Met dit onderzoek willen we bijdragen aan de ontwikkeling van wetenschappelijke en toepasbare kennis waarmee we biologische producenten, groene marketeers en creatieve bureaus handelingsperspectief geven om gericht marketinginterventies te ontwerpen die de gepercipieerde prijsbarrière voor biologische producten overkomen.


Results

Het onderzoek levert aanvullend inzicht in de onderliggende reflectieve en impulsieve determinanten van het (negatieve) waardeoordeel van de consument voor biologische voeding en de potentie om via deze determinanten dit positief te veranderen een daarmee keuzegedrag te stimuleren.


Approach

Bovenstaande resultaten zullen worden opgeleverd via drie verschillende deelstudies. In deelstudie 1 wordt gebruik gemaakt van multimethodisch onderzoek om alle determinanten in kaart te brengen. In deelstudie 2 en 3 zal via experimenten worden onderzocht welke determinanten in staat zijn de prijsbarrière te verminderen en keuzegedrag te stimuleren.  


Products

This project has no products



Project status

Ongoing

Start date

End date

Region

Not known