De Koninklijke Landmacht staat voor grote uitdagingen bij het opleiden en trainen van militairen. Door beperkte trainingscapaciteit, snelle technologische ontwikkelingen en continue inzet van eenheden is het moeilijk om personeel adequaat op te leiden. XR-technologie (Extended Reality) biedt veelbelovende mogelijkheden om trainingen effectiever te maken en naar de militairen te brengen in plaats van omgekeerd.
Dit onderzoeksproject richt zich op de vraag aan welke eisen een mobiel XR-trainingssysteem moet voldoen om optimaal aan te sluiten bij het gebruik te velde. De focus ligt op het inventariseren van gebruikersbehoeften van verschillende doelgroepen (rekruten, ervaren militairen, trainers), de specifieke eisen die de militaire context stelt, en factoren die bijdragen aan effectievere trainingen.
Het consortium bestaat uit defensiepartners (CLAS Innovatie, Opleidings- en Trainingscommando, Marechaussee en Luchtmacht) en onderwijsinstellingen (HAN en Graafschap College). Het onderzoek volgt de CeHRES Roadmap met vier fasen:
1. Contextual Inquiry: in kaart brengen van behoeften en uitdagingen
2. Value Specification: ontwikkelen van gebruikersscenario's en ontwerpcriteria
3. Design & Development: testen van een prototype XR-oplossing
4. Implementation & Evaluation: praktijktesten en evaluatie
De resultaten zullen leiden tot richtlijnen voor mens-machine interactie van XR-systemen in het veld, aanbevelingen over de effectiviteit van deze technologie, en concrete suggesties voor verdere ontwikkeling. Dit project versterkt niet alleen de trainingscapaciteit van defensie, maar draagt ook bij aan de Nederlandse ambitie om de defensieorganisatie uit te breiden en de creatieve industrie te stimuleren. Bovendien bevordert het de netwerkvorming tussen defensie en kennisinstellingen op het gebied van mens-machine interactie en leren onder stress.
This project has no products
To be started
Not known
KIEM.DEF.01.012