We volgen beroepsonderwijsinstellingen die (een deel van) hun economisch-administratieve opleidingen herontwerpen. Zij willen hun studenten en de arbeidsmarkt beter bedienen, en zo bijdragen aan kansengelijkheid van studenten in het onderwijs en op de arbeidsmarkt.
Het grootste deel van studenten in het beroepsonderwijs doet een economisch-administratieve opleiding. De vraag is of er voor hen allemaal wel plek op de arbeidsmarkt is. Opvallend is dat mbo-studenten relatief vaak uitvallen of switchen van opleiding. Zij zien hun opleiding als opstap naar het hbo en willen nog niet voor een beroep kiezen. Wat doen beroepsonderwijsinstellingen hieraan?
DoelIn dit project volgen we beroepsonderwijsinstellingen uit vier regio’s die (een deel van) hun economisch-administratieve opleidingen herontwerpen. Zij willen hun studenten en de arbeidsmarkt beter bedienen, en zo bijdragen aan kansengelijkheid van studenten in het onderwijs en op de arbeidsmarkt.
ResultatenWij brengen de onderwijsontwerpen in kaart. En ook de redeneringen waarmee de instellingen onderbouwen dat hun onderwijsontwerpen werken. Daarmee willen we komen tot een ideaaltypisch ontwerp van economisch-administratieve opleidingen.
Looptijd
20 oktober 2020 - 31 december 2021
Het onderzoek is opgezet als een meervoudige case study. Daarnaast is het participatief van aard. De onderzoekers reiken concepten en modellen aan waarmee de instellingen zelf de ontwerpen van hun economisch-administratieve opleidingen kunnen duiden en doorontwikkelen.
AdviesDe Commissie Macrodoelmatigheid MBO (CMMBO) heeft beroepsonderwijsinstellingen geadviseerd hun opleidingen te versterken door:
Dit project wordt gefinancierd door de NVAO uit naam van de Commissie Macrodoelmatigheid MBO (CMMBO).