In het Gezonde Peutermonden project (SVB/RAAK.PUB03.018) stimuleren mondzorgcoaches gezonde mondzorg en voedingsgedrag van baby’s en peuters. Doel van dit project is om gezond gedrag te introduceren voordat ongezond gedrag zijn intrede heeft gedaan. De hiervoor ontwikkelde interventie heeft als belangrijkste pijlers: leeftijdsgebonden aandachtspunten, risicoschatting voor mondgezondheid, inschatten van fase van gedragsverandering en gedragsverandering op basis van motiverende gespreksvoering (MGV). Het effect van deze interventie wordt in een randomized controlled trial (RCT) onderzocht. De interventie kan beschouwd worden als een complexe interventie omdat mogelijke effecten door meerdere context gebonden factoren beïnvloed kunnen worden. Het evalueren van de kwaliteit van de uitvoering van de interventie (bijvoorbeeld het toepassen van MGV en de naleving van het interventieprotocol) is belangrijk voor het verklaren van effecten en voor het maken van keuzes door beleidsmakers en andere professionals bij de implementatie. Gedurende het project is, in het kader van de procesevaluatie, een kleinschalige analyse gedaan naar de kwaliteit van de interventies. Door de verrassende uitkomsten hiervan willen wij een grondige analyse doen van minimaal achttien geluidsopnamen van consulten en patiëntenkaarten. Dit aan de hand van verder te ontwikkelen beoordelingscriteria op (1) de naleving van het onderzoeksprotocol, (2) de kwaliteit van de consulten met betrekking tot MGV en (3) de rapportage op patiëntenkaarten over de fase van gedragsverandering en de toegepaste coaching-interventie/aanpak. Dit project zal leiden tot een methodologische publicatie over de kwaliteit van uitvoering van complexe interventies. Daarnaast zal het verbeterpunten opleveren die worden meegenomen in de doorontwikkeling en actualisering van de interventie, scholing en ‘toolkits’ en daarmee ook bijdragen aan beter onderwijs op het gebied van MGV binnen de zorgopleidingen. Om dit te bereiken zijn meer dan vijftien verschillende onderzoekers, docenten, studenten en professionals betrokken bij dit project.