Door nieuws te volgen wordt de burger geïnformeerd over wat er speelt in de samenleving. Een vereiste voor een goed werkende democratie. Maar steeds meer mensen keren het nieuws de rug toe. Wat houdt nieuwsmijding in? En wat zijn de gevolgen voor hoe mensen geïnformeerd zijn, hun individuele welzijn en betrokkenheid bij de samenleving?
Hoe het publiek navigeert door het wijdverspreide nieuwsaanbod, en waarom zij kiezen iets wel of niet te consumeren, is belangrijk om de veranderde informatiefunctie van nieuwsmedia te begrijpen. Doel van dit promotieonderzoek is concrete, genuanceerde inzichten te krijgen in nieuwsmijders, hun motivaties en hoe zij geïnformeerd zijn.
Dit promotieonderzoek loopt momenteel. Gedurende het onderzoek zullen er meerdere artikelen gepubliceerd worden, zowel in wetenschappelijke als in vaktijdschriften. Daarnaast zullen er regelmatig blogs verschijnen op journalismlab.nl. De resultaten van het onderzoek zullen ook ingezet worden voor educatiedoeleinden in het journalistieke onderwijs.
Er zijn vijf samenhangende studies uitgevoerd, elk met een eigen aanpak en methodologie:
This project has no products
Ongoing
Not known