Het klimaat verandert met gevolgen als wateroverlast, droogte en hitte. We moeten ons hiervan bewust zijn en ons op creatieve wijze aanpassen. De jonge (festival)generatie zijn de probleemeigenaren en beslissers van morgen. Met de methodiek ‘WeerBa(a)r’ maken we festivalbezoekers weerbaar voor klimaatextremen door het ervaren en hun ideeën te visualiseren.
De ervaring start wanneer een bezoeker, gehuld in regenjas, naar binnen stapt op een zandvlakte. Er valt namelijk eerst geen regen, het blijft droog en bezoekers krijgen niets te drinken. De lichaamstemperatuur loopt (iets) op: hittestress. De voice-over vertelt over stijgende temperatuur in de wereld en gevolgen voor mens en dier. De WeerBar wordt uitgerust met infraroodstraling/licht, geluid en een foto-activatie ter ondersteuning van het verhaal. Plotseling klinkt gedonder, je ziet bliksemschichten en het regent over de bezoekers. De voice-over vertelt over de waterproblematiek door intensievere regenval in de toekomst. De waterstand stijgt in de cabine waardoor je de overstromingsrisico’s in Nederland ervaart (gesimuleerd door licht en blauw doek dat tot de lippen komt). Voor de geduldig wachtende festivalgangers is dit ook buiten te ervaren op schermen aan de ramen: weerstation resultaten en simulatie van zinderende hitte in uitgedroogde woestijn gevolgd door intensieve neerslag en overstroming tot boven de ramen. We zien waterstraaltjes uit de muur van de bar stromen, waar is Hansje Brinker?
De barvrouw/man gaat na de ‘overstroming’ in gesprek met een drankje gebaseerd op regenwater. Er wordt een groepsfoto gemaakt van de bezoekers met hun creatieve ideeën en ervaring die mee het festivalterrein op kan voor kennisverspreiding.
WeerBa(a)r: op een ludieke en creatieve wijze bewustwording vergroten voor urgente klimaatadaptatie.
Output: bewustwording, digitale open source oplossingen, kaart climatescan.nl en creatieve ideeën voor (wetenschappelijke) publicaties en social media van onze partners gemeente Amsterdam (rainproof) en gemeente Rotterdam (weerwoord) en de creatieve Mkb’s: Frank Lee en Waterwegen.