Project

Zicht op Studentontwikkeling

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Mbo-docenten ontwikkelen een leerpad dat de ontwikkeling van studenten weergeeft.


Description

In het mbo zijn onderwijs en examinering vaak strikt gescheiden. Daardoor krijgen mbo-docenten moeilijk zicht op de ontwikkeling van hun studenten op de langere termijn, richting die examinering. Eerder onderzoek laat zien dat formatief evalueren en het maken van een leerpad van de ontwikkeling van studenten hierbij kunnen helpen.

Doel

In dit project ontwikkelden docententeams van 4 mbo-opleidingen samen een leerpad dat de ontwikkeling van hun studenten weergeeft. Bij dat leerpad zijn formatieve activiteiten ontwikkeld en uitgeprobeerd, om zicht te krijgen op de ontwikkeling van studenten op dat leerpad.

Resultaten
  • Inzicht in hoe een leerpad kan helpen bij het ontwikkelen van doelgerichte formatieve activiteiten (artikel in tijdschrift Profiel)

  • NRO-eindrapportage met een uitgebreide beschrijving van de werkwijze en voorbeelden vanuit de mbo-teams. 

  • Spel waarmee mbo-teams een leerpad met bijbehorende formatieve activiteiten kunnen maken.

  • Workshopmaterialen: interviewposter voor studenten en template persona.

Looptijd


15 maart 2021 - 31 oktober 2022


Aanpak

In dit project hebben we vijf gezamenlijke werkbijeenkomsten georganiseerd. Tussendoor haalden de mbo-teams input van hun studenten en collega’s op, en experimenteerden zij met de ontwikkelde formatieve activiteiten.



© 2024 SURF