A growing amount of (semi) public organizations in the Netherlands write tenders with mandatory social conditions. It is important for SMEs to focus on social procurement in their business strategy. SMEs should be proactive and try to affect the conditions (semi) public organizations write in their tenders. On the other hand, (semi) public organizations should facilitate SMEs by developing transparent procurement processes and by organizing information meetings with SMEs. The most important factor for an effective social procurement procedure seems to be the dialogue between SMEs, purchasers and the persons responsible for matching target groups. Because it seems easier for SMEs to meet social procurement conditions if they cooperate with other SMEs and set up labour pools, we performed an exploratory research on the formation of labour pools. The labour pools can be set up by SMEs in the same branch or in a cooperation chain. Our research shows that entrepreneurs require a lot of perseverance in developing a labour pool. It also appears that labour pools without commitment of public authorities are not effective.
This article studies the innovation management of 105 creative SMEs in Flanders and the Netherlands. This region appears to have an innovative climate and stimulating life style, well developed infrastructure and proximity of logistics and suppliers. However, we identified many restricting legislations and regulations that hamper creative SMEs. Above that, creative SMEs fail to find sufficient access to capital to invest in their growing innovative activities. Dutch creative SMEs find more easily access to external financial resources and governmental support than their Flemish colleagues. Finally, the use of managerial and financial tools seems uncommon but required among creative SMEs.
The in-depth assessment of the situation of the European textile and clothing sector is composed by six independent reports with a close focus on key aspects useful to understand the dynamics and the development of the textile and clothing industry, drivers of change – most notably the impact of the financial crisis – and identification of policy responses and best practices. This has been done in six specific tasks leading to the six reports: Task 1 Survey on the situation of the EU textile and clothing sector Task 2 Report on research and development Task 3 Report on SME situation Task 4 Report on restructuring Task 5 Report on training and Education Task 6 Report on innovation practices The overall objective of the study in Task 3 is the “assessment of main difficulties faced by T/C SMEs in 5 regions of the EU and prospects to overcome these difficulties”. - to assess the general problems that SMEs are pre-facing because of “all-encompassing” phenomena such as globalization and the financial/economic crisis (2008-2010). This part of the study shall highlight the general context that all SMEs have to cope wit - to identify paradigmatic situations or cases (in terms of regions/clusters and SMEs) that, for their clarity, or special conditions, may highlight new developments and/or unprecedented business conditions for SMEs. This part will provide inputs for designing support initiatives targeting specific problems in order to understand how SMEs: - see the competitive context - overcome constraints - reposition the firm by learning or (dis)investing - are hampered in their change by institutional factors.
MULTIFILE
Kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) komen te vaak in de problemen in het onderwijs, waarbij een deel van de kinderen zelfs uit het onderwijs valt. Dit heeft mogelijkerwijs te maken met twee duidelijke knelpunten van het beleid van passend onderwijs. Ten eerste is passend onderwijs nog te veel een bestuurlijk construct en nauwelijks op het handelingsniveau van professionals gericht. Ten tweede vormen de grenzen van onderwijs en de jeugdhulpverlening nog te veel een belemmering om met vereende kracht leerlingen op maat te ondersteunen. Het op maat ondersteunen vraagt om een versteviging van vaardigheden van leerkrachten en jeugdhulpverleners om het welbevinden en leergedrag van ASS-leerlingen te stimuleren. Daarbij kunnen professionals elkaars expertise beter benutten om op deze manier samen in de klas op een talentgerichte wijze het welbevinden en leergedrag van leerlingen met ASS te ondersteunen. Het doel van deze aanvraag is het ontwikkelen van een bruikbaar prototype van een professionaliseringsaanbod voor leerkrachten en jeugdhulpverleners dat de vaardigheden die deze professionals in de klas nodig hebben versterkt, zodat leerlingen met ASS op een passende wijze ondersteund worden in hun leergedrag en welbevinden. Het consortium –bestaande uit leerkrachten uit het (speciaal) primair onderwijs, jeugdhulpverleners, gedragsdeskundigen – managers en onderzoekers, brengt via een ontwerponderzoek de behoeftes en benodigde vaardigheden in kaart en ontwikkelt ontwerpprincipes en een concept professionaliseringsaanbod. Dit concept is de basis van een professionaliseringsaanbod waarmee een bredere groep leerkrachten en jeugdhulpverleners tools krijgt om leerlingen met ASS effectief te ondersteunen. Het doel van deze aanvraag is in lijn met het landelijk beleid rondom passend onderwijs en de nationale wetenschapsagenda bij het thema ‘Jeugd in ontwikkeling, opvoeding en onderwijs’. Verbetering van het handelen van leerkrachten en jeugdhulpverleners in een integrale aanpak zorgt voor betere schoolresultaten, minder schooluitval en een betere communicatie tussen leerkrachten en hulpverleners en draagt bij aan een inclusieve maatschappij.