This paper reports a study on the importance of enablers in order for IT to support effective supply chain management, as perceived defined by different positions in the supply chain. In the study, a significant difference for the enabler “Funds for IT enablement” is found between the supplier position and other positions. Furthermore relations between the enablers are examined and research is done into why certain factors are being perceived more important than others.
Western-European consumers have become not only more demanding on product availability in retail outlets but also on other food attributes such as quality, integrity, and safety. When (re)designing food supply-chain networks, from a logistics point of view, one has to consider these demands next to traditional efficiency and responsiveness requirements. The concept ‘quality controlled logistics’ (QCL) hypothesizes that if product quality in each step of the supply chain can be predicted in advance, goods flows can be controlled in a pro-active manner and better chain designs can be established resulting in higher product availability, constant quality, and less product losses. The paper discusses opportunities of using real-time product quality information for improvement of the design and management of ‘AgriFood Supply Chain Networks’, and presents a preliminary diagnostic instrument for assessment of ‘critical quality’ and ‘logistics control’ points in the supply chain network. Results of a tomato-chain case illustrate the added value of the QCL concept for identifying improvement opportunities in the supply chain as to increase both product availability and quality. Future research aims for the further development of the diagnostic instrument and the quantification of costs and benefits of QCL scenarios.
Our current dependency on the oil and gas (O&G) industry for economic development and social activities necessitates research into the sustainability of the industry's supply chains. At present, studies on sustainable supply chain management (SSCM) practices in the industry do not include firm-internal factors that affect the sustainability strategies employed by different functional areas of its supply chains. Our study aims to address this gap by identifying the relevant internal factors and exploring their relationship with SSCM strategies. Specifically, we discuss the commitment to and preparedness for sustainable practices of companies that operate in upstream and downstream O&G supply chain. We study the impact of these factors on their sustainability strategies of four key supply chain functions: supplier management, production management, product stewardship and logistics management. The analyses of data collected through a survey among 81 companies show that management preparedness may enhance sustainable supply chain strategies in the O&G industry more than commitment does. Among the preparedness measures, management of supply chain operational risks is found to be vital to the sustainability of all supply chain functions except for production management practices. The findings also highlight the central importance of supplier and logistics management to the achievement of sustainable O&G supply chains. Companies must also develop an organizational culture that encourages, for example, team collaboration and proactive behaviour to finding innovative sustainability solutions in order to translate commitment to sustainable practices into actions that can produce actual difference to their SSCM practices.
In een circulaire economie worden producten en grondstoffen hergebruikt. Er is geen sprake van afval maar van grondstoffen. Bedrijven die circulair ondernemen kiezen bewust voor hernieuwbare hulpbronnen of zorgen dat de materialen optimaal kunnen worden hergebruikt of hoogwaardig gerecycled. Een circulair bedrijfsmodel vraagt veelal om een andere financieringsconstructie. Zo hebben producten die worden hergebruikt of op hoogwaardige wijze worden gerecycled altijd een financiële restwaarde. Deze dient inzichtelijk te zijn en afgestemd te worden met de verschillende ketenpartners en met financiers. De financieringsbehoefte van een onderneming verandert ook als een bedrijf ervoor kiest om producten niet te verkopen, maar via een overeenkomst beschikbaar te stellen aan gebruikers. Mkb-bedrijven die circulair willen gaan ondernemen, geven aan problemen te ondervinden bij het vinden van passende financiering voor hun circulaire bedrijfsmodel. Zij hebben behoefte aan nieuwe kennis over hoe zij hun financiering moeten organiseren om niet alleen circulair maar ook winstgevend te ondernemen. Uit gesprekken en workshops met bedrijven, zijn de volgende praktijkvragen naar voren gekomen: 1. hoe kunnen we de financiële (rest)waardes van onze producten bepalen en verbinden aan zakelijke afspraken over hergebruik en recycling? 2. hoe kunnen we financiële contracten opstellen met ketenpartners waardoor gebruikers worden gefaciliteerd en gestimuleerd om producten opnieuw te gebruiken en te recyclen? 3. hoe kunnen we financiering aantrekken en wat betekent dit voor onze onderneming en samenwerking binnen de logistieke keten? Onder leiding van het Windesheim lectoraat Supply Chain Management wordt in dit project in een consortium met Stenden, University of Aruba, Sustainable Finance Lab (verbonden aan Universiteit Utrecht), Ilab Green PAC, Bureau Innovatie, MKB-ondernemingen en financiers onderzoek gedaan naar financieringsmogelijkheden binnen de circulaire logistieke keten. De resultaten van dit casestudieonderzoek worden breed gedeeld met bedrijven en onderwijs via masterclasses en lesprogramma's.
In line with European sustainability goals, small and medium sized enterprises (SMEs) in the Dutch automotive aftermarket face the challenge of maintaining competitiveness while transitioning to circular business models. These models, supported by EU policies such as the Circular Economy Action Plan and the European Green Deal, drive innovation in product lifecycle management, recycling, and sustainability. However, as SMEs adapt to these changes, they must also navigate the growing competition from imported Chinese electric vehicles (EVs), which bring both opportunities and risks. Logistics plays a critical role in this transition, as optimizing supply chains, enhancing resource efficiency, and minimizing waste are essential for achieving circularity. Will the Chinese car manufacturers move their value chain to Europe? Or will they further localize in aftersales businesses? Either scenario would affect a chain of SMEs in automotive aftermarket. Focusing on the auto parts SMEs in the Brainport region, this research examines how SMEs can stay competitive by leveraging logistics strategies to support circular practices, and navigate the challenges posed by the influx of Chinese EVs while remaining resilient and adaptable in the automotive aftermarket value chain. Together with our consortium partners, we help the regional SMEs in the automotive aftermarket with: 1. Mapping out logistical challenges and objectives, 2. Risk mitigation and demand planning, 3. Strategic supply chain development. Involving Fontys International Business graduation projects on data analysis, this project combines quantitative and qualitative insights to examine the transition of automotive aftermarket to an EV-dominated future. The SMEs in our consortium network are drive to adapt to the evolving landscape by investing in new measures. Through scenario assessment, we help them with scenario strategies in circular transition. For a broader impact, this project brings SMEs, branch and public organizations together and presents shared responsibilities in creating a resilient supply chain.
FACILE beoogt vanuit de rol van de logistiek de transitie naar een circulaire kledingindustrie te faciliteren en te versnellen. De eerste fase verbetert de kledinginzameling. De tweede fase versnelt het digitaliseren van de recycle keten en realiseert een data-gedreven circulaire waarde keten. Wil je een rol spelen in de transformatie van de lineaire supply chain binnen de kledingindustrie naar een circulaire waardeketen, meld je dan aan bij het lectoraat Procesinnovatie en informatiesystemen en stap in het verduurzamen van de kledingindustrie door onderzoek te verrichten naar logistiek, duurzaamheid, digitalisering voor onze consortiumleden Doel FACILE heeft als haalbaarheidsstudie het doel om de transitie naar een circulaire kledingindustrie te versnellen. FACILE beoogt transparantie van de textiel-grondstoffenkringloop naar kanalen, partijen, en volumes. Een transparante markt van de vezelverwerkingsindustrie toont waar ontbrekende schakels zitten en wat het kritieke pad is om te komen tot een succesvolle transitie naar een circulaire kledingindustrie. Resultaten Over 10 jaar aantoonbare: praktijkbijdrage in versnelling van de transitie naar een circulaire kledingindustrie van tweedehands kleding door inzet van Logistiek, digitalisering en informatiemanagement kennisbijdrage aan onderwijs. Looptijd 15 januari 2021 - 31 augustus 2030 Aanpak FACILE hanteert meerdere fases om het beoogde resultaat te bereiken. Hierbij spelen gedragsonderzoek en grootschalig onderzoek onder de verschillende doelgroepen: consument, Retail, producent en de keten van (werk)kleding een grote rol. Relevantie van het onderzoek Onderwijsmateriaal voor basisscholen; middelbare scholen in de vorm van ‘awareness’ voor het milieu vraagstuk van kledingproductie en toekomstige oplossingen. Kennismateriaal voor Hbo’s en universiteiten gericht op: circulaire keten management; recycle keten management en stakeholders gedrag Extra informatie en oproep Verschillende deelprojecten waar studenten mee bezig zijn geweest zijn te vinden in het vakblad Genoeg. We nodigen de partijen uit om met ons in een vervolgproject recycle waardeketen te verbeteren en af te stemmen op de productie waardeketen (Supply Chain), zodat ook de aansluiting van beide waardeketens circulariteit gaan bevorderen. We nodigen studenten en het onderwijs uit om samen te werken met onze (consortium)partners.