Veel medewerkers geven de voorkeur aan informele vormen van leren en ontwikkelen op de werkplek, terwijl formele leeractiviteiten gangbaarder zijn in organisaties. Deze activiteiten lijken vaak geïnitieerd door managers en HR-functionarissen en vinden veelal buiten de werkplek plaats. Dit terwijl arbeidsmarkttekorten noodzaken om leren en ontwikkelen in het dagelijkse werk vorm te geven. Dit artikel gaat in op het potentieel van participatief actieonderzoek om te leren en te ontwikkelen op de werkplek. Er wordt verslag gedaan van een actieonderzoeksproject binnen de verpleeghuiscontext. Onderzocht is hoe leren en ontwikkelen plaatsvonden en welke werkzame elementen binnen het actieonderzoeksproject hieraan bijdroegen. Resultaten laten zien dat leren en ontwikkelen in en van werk plaatsvinden op het moment dat authentieke situaties, direct beleefd worden. Ook helpt het als de authentieke situaties verkend worden vanuit verschillende perspectieven en als er mogelijkheden gezien worden voor nieuw of anders handelen. Regels en routines kunnen de integratie van leren en ontwikkelen in het werk beperken. Op basis van opgedane ervaringen en geleerde lessen worden aanbevelingen gegeven.
MULTIFILE
Samenvatting:Behavioural finance maakt inzichtelijk door welke sociaal-psychologische drijfveren mensen zich laten leiden bij financiële beslissingen. In onze exploratieve studie naar financiering van het mkb laten wij zien hoe financiële professionals worden geleid door gewoonten en routines. Het blijkt dat hun afweging veel componenten kent en dat niet alleen de kapitaalkosten belangrijk zijn. Adviseurs hebben een sterke voorkeur voor reguliere bancaire producten, kiezen uit een beperkt aantal opties en worden erg gedreven door de haalbaarheid van een financieringsaanvraag en de aansluiting van de financier bij de ondernemer. Daarmee negeren zij belangrijke inzichten vanuit financieringstheorieën, zoals de Pecking Order en Growth Cycle Theory.
Purpose: Head and neck cancer (HNC) treatment often leads to physical and psychosocial impairments. Rehabilitation can overcome these limitations and improve quality of life. The aim of this study is to obtain an overview of rehabilitation care for HNC, and to investigate factors influencing rehabilitation provision, in Dutch HNC centers, and to some extent compare it to other countries. Methods: An online survey, covering five themes: organizational structure; rehabilitation interventions; financing; barriers and facilitators; satisfaction and future improvements, among HNC healthcare- and financial professionals of Dutch HNC centers. Results: Most centers (86%) applied some type of rehabilitation care, with variations in organizational structure. A speech language therapist, physiotherapist and dietitian were available in all centers, but other rehabilitation healthcare professionals in less than 60%. Facilitators for providing rehabilitation services included availability of a contact person, and positive attitude, motivation, and expertise of healthcare professionals. Barriers were lack of reimbursement, and patient related barriers including comorbidity, travel (time), low health literacy, limited financial capacity, and poor motivation. Conclusion: Although all HNC centers included offer rehabilitation services, there is substantial practice variation, both nationally and internationally. Factors influencing rehabilitation are related to the motivation and expertise of the treatment team, but also to reimbursement aspects and patient related factors. More research is needed to investigate the extent to which practice variation impacts individual patient outcomes and how to integrate HNC rehabilitation into routine clinical pathways.
MULTIFILE