Deel 1, waarin wordt ingegaan op het belang het personeelsbeleid van een school op maat te maken voor vier te onderscheiden levensfasen. Daarmee wordt bereikt dat het personeelsbeleid een veel duurzamer karakter krijgt. In het artikel wordt ook ingegaan op de hedendaagse wijze waarop mensen (werkgevers en werknemers) arbeidsrelaties met elkaar aangegaan en waarin dat verschilt van de wijze waarop dat voorheen gebeurde.
DOCUMENT
Deel 2, waarin wordt ingegaan op het belang het personeelsbeleid van een school op maat te maken voor vier te onderscheiden levensfasen. Daarmee wordt bereikt dat het personeelsbeleid een veel duurzamer karakter krijgt. In het artikel wordt ook ingegaan op de hedendaagse wijze waarop mensen (werkgevers en werknemers) arbeidsrelaties met elkaar aangegaan en waarin dat verschilt van de wijze waarop dat voorheen gebeurde.
DOCUMENT
In het artikel wordt ingegaan op het belang om het personeelsbeleid in organisaties veel meer op maat te maken van vier te onderscheiden levensfasen. Daarmee krijgt dat beleid een veel duurzamer karakter. Ook wordt het onderscheid weergegeven tussen tevreden en betrokken medewerkers, waarbij gepleit wordt om meer te sturen op betrokkenheid. Tenslotte wordt aandacht besteed aan het gewijzigde psychologisch contract tussen werkgever en werknemer: een verschuiving van een focus die gericht was op 'lifetime employment' naar een focus die zich richt op 'lifetime employability'.
DOCUMENT
Het kabinet heeft 25 missies geformuleerd om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken. Deze missies richten zich op gezondere levensjaren, voldoende schoon water en veilig voedsel, minder uitstoot van broeikasgassen, betaalbare duurzame energie en een veilig Nederland om in te wonen en te werken. Ambitieuze doelen moeten ondernemers en onderzoekers uitdagen tot baanbrekende oplossingen en bijdragen aan de concurrentiekracht van Nederland. Voor een klimaatbestendig, waterrobuust, duurzaam, gezond en veilig Nederland zijn zowel grote als kleine oplossingen nodig. De missies openen deuren voor nieuwe startups, mkb’ers, consortia van maatschappelijke organisaties en samenwerkingsverbanden met burgers. Het realiseren van deze missies vraagt ook om samenwerking over grenzen van topsectoren en landen heen. De Hogescholen voor Groen Onderwijs: Aeres, HAS, Inholland en Hogeschool Van Hall Larenstein werken samen in het Center of Expertise Groen om met voldoende focus en massa bijdragen te leveren aan maatschappelijke opgaven waarvoor de groene sectoren staan. Deze opgaven zijn vertaald naar meerjarige missies in de Kennis en Innovatie Agenda (KIA) voor het groene domein. Binnen de Missie Landbouw, Water en Voedsel wordt gewerkt aan noodzakelijke transities, die tevens een grote verwevenheid kennen met andere maatschappelijke sectoren. Samen met partners uit het groene domein alsook uit de publieke- en private sectoren, realiseert het CoE Groen een krachtige onderzoeksgroep die op maatschappelijk relevante thema’s nieuwe kennis ontwikkelt die daadwerkelijk van betekenis is. De onderzoeksgroep richt zich de eerstkomende jaren op 7 thema’s: (1) Veerkracht (resilience) van natuurlijke bronnen (2) Herontwerp (redesign) agrifood productiesystemen (3) Vitaliteit in stad en leefomgeving (4) Gezond voedsel met meerwaarde (5) Digitalisering en High tech (6) Nieuwe businessmodellen (7) Governance. Voor de SPRONG naar een krachtige onderzoeksgroep wordt ingezet op het vergroten van zichtbaarheid, het opleiden en verbinden van onderzoekslijnen, (regionale) netwerkontwikkeling, het verbeteren van kwaliteit van onderzoek en het realiseren van maatschappelijke impact.
De postdoc kandidaat, Tanja Moerdijk, zal op structurele wijze de reeds door haar gemaakte verbinding tussen het lectoraat Marine Biobased Specialties (MBBS) en de opleiding Chemie van HZ University of Applied Sciences verder uitbouwen en bestendigen. Streven is dat het MBBS Bioprospecten onderzoek zichtbaar is in alle studiejaren van de opleiding Chemie en praktijkcasuïstiek structureel ingebracht wordt in het curriculum. De postdoc is daarom betrokken bij alle studiejaren van de opleiding. Zij zal de ontwikkeling van een geïntegreerde onderzoeksleerlijn in het Chemie curriculum coördineren, welke gevoed wordt vanuit het MBBS onderzoeksprogramma waardoor inbedding van onderzoek in de opleiding wordt geborgd. Verdieping, overdracht en deling van kennis met betrekking tot het chemische smaak- en textuurprofiel van zeewier zal uitgevoerd worden door zowel postdoc als studenten door te participeren in het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek aan (polymeer)moleculen uit zeewier in samenwerking met de zeewierproducenten. Deze kennis zal uiteindelijk bijdragen aan een duurzame productie en verwerking van zeewier tot eindproducten voor de consument. Omdat het onderwerp breed en maatschappelijke relevant is, creëert het bovendien de mogelijkheid voor andere opleidingen en onderzoeksgroepen om de verbinding eenvoudig te kunnen oppakken. De postdoc gaat de daadwerkelijke verbinding maken tussen onderzoekers, docenten en studenten. De postdoc ontwikkelt tevens projectleiderschapsvaardigheden door het volgen van een training en door lopende projecten binnen het MBBS onderzoek te benutten om samenwerking met (inter)nationale kennisinstellingen en bedrijven uit te bouwen. De postdoc zal begeleid en ondersteund worden in de uitvoering van haar activiteiten door lector en opleidingscoördinator (olc) (onder andere on the job en formele planningsafspraken), Centre of Expertise Biobased Economy (CoE BBE) alsmede het HZ kernteam CoE BBE (uitbouwen netwerk). Het personeelsbeleid en functiereeks onderwijs en onderzoek van de HZ voorzien in de ontwikkelingsmogelijkheid van de postdoc.
HZ University of Applied Sciences (HZ) profileert zich met praktijkgericht onderzoek en onderwijs op het thema Water. HZ is ver in de ontwikkeling van 2 Applied Research Centers als instrument om het praktijkgericht onderzoek structuur te geven en de kwaliteit te bewaken. Het praktijkgericht onderzoek van het HZ Applied Research Center Technology Water Environment (ARC TWE ) is zeer sterk gegroeid en draagt zo functioneel bij aan de kennisontwikkeling en innovatiekracht van de regio alsmede de kwaliteit van het HZ onderwijs. In termen van de Sprong-ontwikkelfasen heeft het ARC TWE op de meeste criteria de status van krachtige SPRONG-groep bereikt. HZ zet impulsmiddelen in om de onderzoeksgroepen te verstreken op de onderwerpen ‘professionaliteit & personeelsbeleid’ en ‘netwerk’. Werkpakket I Professionaliteit & personeelsbeleid I.1 Inzet ondersteunend onderzoeksmedewerker subsidieadviseur. I.2 Inzet ondersteunend onderzoeksmedewerker juridisch adviseur. I.3 Inzet ondersteunend onderzoeksmedewerker communicatie online/media. Werkpakket II Netwerken (via Delta Platform) II.1 Strategische Netwerkvorming hogescholen organiseren II.2 Strategisch Netwerkvorming water-speelveld activeren II.3 Netwerkvorming regionale stakeholders onderhouden en uitbouwen II.4 Visievorming en -realisatie; Deze Impuls 2020 sluit aan op HZ, regionale en landelijke speerpunten en beleid: HZ : In het Instellingsplan 2018-2021 kiest HZ voor de profilering van onderwijs en onderzoek Duurzame in de Dynamische Delta met als expertisedomeinen water, energie en voedsel. Regio: Binnen de Zeeuwse thema’s: water, energie en voedsel lopen diverse initiatieven waarbinnen overheid, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven samenwerken. MMIP : Water gerelateerde vraagstukken uit de KIA Landbouw, Water en Voedsel vormen de inhoudelijke kaders voor Delta Platform en het Lectorenplatform Water waar HZ penvoerder van is en de HZ lectoren van ARC TWE actief zijn. SPRONG: Een Sprong-aanvraag wordt opgesteld conform afspraak met CEW, SIA en Topsector Water & Maritiem om samen op te trekken om het HBO een structurele positie te geven binnen de kennisketen Water.