Vandaag de dag loopt de discussie over AI hoog op: wat betekent AI voor verschillende beroepen? Welke competenties zijn straks wellicht niet meer relevant en welke juist des te meer? En wat betekent AI voor het onderwijs? Hoog tijd dus om in het onderwijs aandacht te besteden aan het versterken van AI-geletterdheid. Ofwel de competenties die nodig zijn om AI-technologieën kritisch te kunnen evalueren, er effectief mee te kunnen communiceren en mee samen te werken, zowel thuis als op de werkplek, zodat studenten klaar zijn voor een wereld vol AI Antwoord op deze en andere vragen vind je in deze publicatie van het lectoraat Teaching, Learning & Technology zodat je in zeven minuten weer bent bijgepraat over AI geletterdheid. # AI-geletterdheid #teachinglearningandtechnology #inholland
DOCUMENT
Een van de zorgprofessionals die met AI te maken krijgt binnen de radiologie, nucleaire geneeskunde en radiotherapie, is de medisch beeldvormings- en bestralingsdeskundige (MBB'er). Door de integratie van AI in de gezondheidszorg is er een groeiende behoefte aan de bij -en nascholing van de huidige MBB'ers om hen te helpen bij het effectief gebruiken van deze nieuwe technologieën.
DOCUMENT
De opkomst van Chat GPT laat zien hoe AI ingrijpt in ons dagelijks leven en het onderwijs. Maar AI is meer dan Chat GPT: van zoekmachines tot de gezichtsherkenning in je telefoon: data en algoritmes veranderen de levens van onze studenten en hun toekomstige werkveld. Wat betekent dit voor de opleidingen in het HBO waar voor wij werken? Voor de inspiratie-sessie De maatschappelijke impact van AI tijdens het HU Onderwijsfestival 2023 hebben wij onze collega’s uitgenodigd om samen met ons mee te denken over de recente AI-ontwikkelingen. We keken niet alleen naar de technologie, maar juist ook naar de maatschappelijke impact en wat de kansen en bedreigingen van AI zijn voor een open, rechtvaardige en duurzame samenleving. Het gesprek voerde we met onze collega’s (zowel docenten als medewerkers van de diensten) aan de hand van drie casussen met. De verzamelde resultaten en inzichten van deze gesprekken zijn samengebracht op een speciaal ontwikkelde poster voor de workshop (zie figuur 1). We hebben deze inzichten gebundeld en hieronder zijn ze te lezen.
DOCUMENT
Het doen van onderzoek is een tijdrovend en inspannend proces. Dat is enerzijds heel goed, als we die tijd besteden aan het diep verwerken en nadenken over de onderzoeksinhoud. Maar bij andere aspecten van onderzoek zoals het eindeloos verdwalen in de literatuur of het verwerken van data kunnen we wel wat hulp van AI gebruiken. Gelukkig zijn er allerlei tools die ons hierbij kunnen ondersteunen in de verschillende fases van het onderzoeksproces.
LINK
Bijna dagelijks is er berichtgeving over nieuwe AI-ontwikkelingen. Veel banen zijn ingrijpend aan het veranderen of gaan ingrijpend veranderen en bedrijven als OpenAI en NVIDIA groeien spectaculair, waarbij laatstgenoemde meer waard werd dan Google’s Alfabet [1]. Het is meer dan alleen een hype; achter de soms overdreven verwachtingen liggen belangrijke technische ontwikkelingen, met name op het gebied generatieve AI.
DOCUMENT
Een lied dat toegekend werd aan Drake en Bad Bunny, een video van een moordpoging op Trump en compromitterende nepfoto’s die gebruikt worden voor online chantage. Ze hebben met elkaar gemeen dat ze door generatieve AI gemaakt en moeilijk van echt te onderscheiden zijn. Ontwikkelingen op het vlak van generatieve kunstmatige intelligentie maken dat mediawijsheid belangrijker wordt dan ooit tevoren, want of en hoe we deze nieuwe mogelijkheden wijs benutten is nog onzeker.
LINK
In het rapport ‘Artificiële Intelligentie en passende zorg’ van het Zorginstituut Nederland worden kansen en uitdagingen van AI binnen de zorg belicht. Artificiële Intelligentie (AI) biedt ook talrijke mogelijkheden voor de medisch specialistische revalidatiezorg (MSR). Aan de hand van dit rapport beschouwen we de kansen en uitdagingen van AI voor de MSR. Samenwerking binnen de revalidatiesector is daarbij essentieel om AI-toepassingen effectief en verantwoord te integreren in de revalidatiezorg.
DOCUMENT
Wereldwijd zijn er veel initiatieven op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) die gebruik maken van slimme algoritmen, die op basis van trainingsgegevens meer verbanden kunnen leggen dan voor een menselijk brein mogelijk is. Nu er meer AI in gebruik is, rijzen er zorgen over discriminatie van bepaalde individuen of groepen. Het aantal voorbeelden van AI die onbedoeld vooroordelen bevatten of om een andere reden tot oneerlijke uitkomsten leiden, neemt toe
DOCUMENT
Eind 2024 publiceerde Npuls de visie ‘AI en kansengelijkheid’. De belangrijkste boodschap van de visie: als we niets doen, neemt kansengelijkheid voor studenten door AI eerder af dan toe. Er is dus werk aan de winkel. In deze blogserie nemen we je mee in de manier waarop AI kan bijdragen aan eerlijke kansen in het onderwijs. En ook hoe onderwijsinstellingen AI kunnen gebruiken om studenten beter te begrijpen en te ondersteunen. Met aandacht voor de risico’s en praktische stappen voor instellingen om AI op een zorgvuldige en ethische manier toe te passen. Dit is deel 1 in de serie.
LINK
In de eerste blog in deze serie stonden we stil bij de vraag waarom het belangrijk is om over AI en kansengelijkheid na te denken. De aanleiding is dat als we niets doen, kansengelijkheid voor studenten door AI eerder af- dan toeneemt. Voordat we verder ingaan op de mogelijke positieve of negatieve effecten van studiedata en AI op kansengelijkheid, is het belangrijk om het begrip ‘kansengelijkheid’, ‘AI’ en ‘studiedata’ eerst uit te leggen.
LINK